Orson Scott Card: Ender's Shadow

Ender's Shadow är den första boken av fyra, ...fem...typ.., sjätte boken är på gång,i Shadow-serien. Serien följer underbarnet Bean (Ärtan) och löper parallellt med Ender-serien. De båda serierna startat på samma ställe, men medan Ender sen lever i exil och försöker sona sina handlingar så fortsätter denna serien på jorden tillsammans med Bean, Peter och Valentine.

Jag har försökt mig på boken åtminstone en gång tidigare utan att ha kommit särskilt långt i den, och den gör ett rätt mediokert intryck. Det som är bra är att den ger läsaren en chans att få bevista stridsskolan ännu en gång, men istället för en ny historia så följer Ender's Shadow samma mönster som Enders spel. Konceptet håller inte en gång till och denna boken är, dessutom, i alla fall hundra sidor längre.

Även om jag gillar idén med att få ta del utav olika romanfigurers perspektiv, så är det svårt att skaka av sig känslan av att det här är en efterhandskonstruktion. Det blir svårt att ta till sig att Bean skulle ha haft så stort inflytande och att Ender samtidigt skulle ha missat hans rykte. Och..om det nu är Bean som är geniet bakom allt, hur kunde Ender då klara en hel serie på egen hand. Värst är nog Beans uppväxthistoria, som känns allt bra otrolig.

(Jag har länge tänkt att jag skulle skaffa och läsa om Scott Cards serie om Alvin lärlingen. Det är väl egentligen den jag gillat bäst. Fast, det var o andra sidan ett tag sedan jag höll i den..)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar