KG Johansson: Biotika

Människan har tappat sitt övertag och naturen håller på att ta över. Temperaturen har stigit och kuststäderna ligger under vatten. Bakterierna har blivit resistenta emot antibiotika och forskarna har tagit fram nanomaskiner som ska oskadliggöra dem.

Det är organisk skräck, med muterande biomassa, kroppsvätskor och epidemier. Zombies har jag aldrig fastnat för men så kallade ”deadizens” som de här i ger behagliga rysningar. Jag fick upp flera av favoritbilderna ifrån mangan Velveteen & Mandala på näthinnan, och Biotika tillförde mycket till den, annars något psykotiska, historien. 

Jag gillar det återkommande eldelementet som huvudsakligt försvar. Som en reflektion över människans utveckling och dominans över naturen är det det ultimata vapnet i den desperata slutkampen.

Jag kommer onekligen att läsa om boken flera gånger, den är riktigt bra och tar upp många intressanta ämnen och frågeställningar.



Köpställen: Adlibris Bokus
Fler recensioner om Biotika: Barrikaden Tentakelmonster 

5 kommentarer :

  1. Åh hade inte hört om denna. Ska lugnt kolla upp den :)

    SvaraRadera
  2. Verkar intressant. Ej läst nåt av KG ännu. Måste bli ändring på det nu.

    SvaraRadera
  3. Har läst den och kan konstatera att den är helt SUVERÄN! Såväl språk som handling är lysande och jag tycker att personporträtten är väldigt solida. Hoppas verkligen att KG skriver en uppföljare på denna.

    SvaraRadera