Hånberg: Block - en deckare ur balans i tiden

Josef Block är en metatemporal detektiv och kan förflytta sig i tiden. Uppdragen löser han främst genom ett resa till tiden för brotten och bevittna vad som hänt. Boken är som en stadsvandring genom Stockholm till olika mordplatser. Den skildrar hur staden växt fram och gestaltar myterna kring kvarteren, från slutet av 1800-talet.

Block är episodisk, uppdelade i 6 olika fall. Det är riktigt bra, jag hade bara önskat att historierna var längre. Jag hoppas att det kommer fler böcker och att Block och de han träffar på då lever upp och får ta större utrymme.

Jag kan också sakna saker som motiv och drivkrafter hos figurerna, med lite mer känsla. Just nu är ingen av dem direkt minnesvärda utan behållningen ligger helt och hållet i Stockholmsmiljön och historieberättandet. Miljön är i sin tur väldigt övertygande och har djup i sig. Jag är mest besviken över att boken tog slut alldeles för snabbt. För den är riktigt skön.

Det är en av de här gångerna där jag blir alldeles ställd över att ha missat ett författarskap som trots allt känns väldigt klockrent, överraskad av att det har passerat förbi mig onoterat. Jag som aldrig behärskat ljudböcker hade mer än gärna fått Block uppläst för mig.



Fler som har läst boken: CrimeGarden Feuerzeug Midnatts ord
Köpställen: Adlibris Bokus 

2 kommentarer :

  1. Åh jag tycker den låter riktigt intressant :) Coolt med mycket stockholmshistoria.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är väldigt främmande för Stockholm men det var ändå en väldigt intressant miljö. Gillade den mycket!

      Radera