Andy Weir: Ensam på Mars

En plötslig sandstorm tvingar Ares 3 att avbryta expeditionen på Mars. En olycka inträffar och Mark Watney antas ha omkommit och blir kvarlämnad. Uppdraget skulle ha varat i två månader. Tillsammans med habitatet, landningsfarkosten och två rovrar finns där även mat och rymddräkter för sex personer kvar.

Boken är fokuserad på problemlösning. Att ha möjlighet att förändra sakernas tillstånd. Som första steg behöver Watney skapa vatten och odlingsbar jord. Situationen kräver uppfinningsrikedom och dristighet. Tur att han är utbildad botaniker och maskiningenjör.

Ensam på Mars säljer in naturvetenskapen bra och har en väldigt sarkastisk och nördig humor, helst skulle jag vilja beskriva boken som dorky NV-porr. Humorn är det jag uppskattar framförallt, men en bör också ha ett intresse för tillämpad vetenskap. Jag brukar annars ha svårt för sådana här kombinationer av realism och skönlitterära friheter utan urskiljning, men humorn hjälper till att inte ta boken allt för seriöst.

Det är en underhållande läsning, men inte särskilt fängslande. Även om det är tillfredsställande att följa en romanfigur som är händig och kan klara sig själv. Som, om där hade varit utomjordingar på Mars, burit med sig kunskaper som han hade kunnat föra vidare. I mitt fall, så hade jag ändå föredragit en faktabok. Däremot har jag bekanta som jag tror att den skulle passa som handen i handsken.



Köpställen: Adlibris Bokus

2 kommentarer :

  1. Recenserade just denna själv. Håller med om att humorn är det bästa i den. Men som helhet är den ganska ytlig underhållning ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Måste gå in och läsa din rec :-)

      Radera