Madeleine Hessérus: Staden utan kvinnor

We travel to feel like a child again: because we hope to experience the world as new, and because we believe the best way to learn about it is to play in it.

- Kathryn Schulz 

Kvinnorna i staden fick nog av den senaste tidens ökning av kvinnomord och våldtäkter, och har sonika tagit över det södra stadsområdet och byggt en mur runt sig. Den norra delen av staden kom snart därefter att stå tom på kvinnor.

Staden utan kvinnor följer Jakob Hall som har återvänt till staden, från att efter det att muren byggdes ha flyttat ut till skärgården. Parallellt följs tre ynglingar som är uppväxta med muren och som alltid har funnit sig i den. Mållöst på drift. I teorin är det bara att lämna staden och flytta någon annanstans, men ingen kommer till skott.

Boken utspelar sig i Stockholm. Jag har bara varit där två eller tre gånger i mitt liv så för mig hade det lika bra kunnat vara i en fiktiv stad. Staden är förvillande och av skiftande karaktär. Figurerna står i avsaknad av rutiner och har vänt på dygnet, vakna dygnet runt och sover några minuter här och där i väntan på bussen. Kvarteren är inte desamma på nätterna som på dagen, och tröttheten gör förstås sitt. Tankarna går till ett barns perspektiv, när en fortfarande kunde gå vilse på hemmaplan och förundras över de platser en nådde fram till men sen aldrig hittade tillbaka till igen.

Jag överraskas av hur främmande och märkligt föråldrad tanken på att kunna göra en så rak uppdelning mellan män och kvinnor känns. Och hur ett sådant meningslöst bråk har tagit över och fått definiera staden. Ingenting annat lyfts egentligen fram som något problem, utan i andra händelser så är det vad det är.

Där finns en genomgående känsla av vi och dom, utanförskap och främlingskap. Den förtappade yngre generationen, kulturkrockar och vilsenhet bland likriktighet. Särskilt intressant med den aggressiva politiska korrekthet som uppstått i dagsläget, vikten av att ha rätt åsikter. Vilka resultat väntar vi oss?

Staden utan kvinnor är riktigt bra och inte alls vad jag hade väntat mig. Onekligen är Hessérus en väldigt intressant författare som jag kommer att läsa mer av, och är glad över att ha hittat till.


Köpställen: Adlibris Bokus 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar