Jasper Fford: Uppslukad

Ok, så jag kommer inte precis ihåg vad som irriterade mig med Var är Jane Eyre? Antingen så var den faktiskt sämre, men min nedväxling i läsandet har nog påverkat läsningarna till det bättre. Jag skulle vilja säg att det är mer fart på Uppslukad, mer otyglad handling.

Uppslukad är en riktigt frisk fläkt som sveper igenom titlar som Kafkas Processen och Poes dikt Korpen. Lysande Utsikter upptar störst utrymme i handlingen (jag inte läst boken men alltid haft en hat-kärlek för filmen) och Cheshirekatten ifrån Alice i Underlandet har blivit bibliotekarie i diktvärnets bibliotek. Biblioteket med alla texter som har, och kommer att, skrivits. 

Det är inte mycket jag kommer ihåg ifrån Var är Jane Eyre? och läsningen gick bra ändå, men en bör ändå börja serien från början. Onekligen så kommer en att vilja fortsätta på den, även om det nu känns lite trist att behöva gå över till att läsa böckerna på engelska.

Särskilt gillar jag den fantastiska tingesten kallad entroskop som presenteras i den här boken. Verktyget mäter om entropin har minskat och om chansen för osannolika sammanträffanden stigit utöver det vanliga. Stilrent och enkelt, en syltburk innehållandes en blandning av en del ris och lika många linser. Om blandningen börjar ordna upp sig när man skakar burken, särskilt om ris och linser är helt och hållet åtskilda från varandra efter, så är det dags att börja vänta sig det mest oväntade.

5 kommentarer :

  1. Jag måste fortsätta med de här böckerna, älskade ju Var är Jane Eyre? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Vore kul att läsa dina tankar om serien :-)

      Radera
  2. Processen är en riktig favorit, jag har sett teater, filmer... läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst Processen, befarar att det skulle vara överväldigande på ett skrämmande sätt att se den. Men om jag för chansen någon gång.. :-)

      Uppslukad är svår att få tag i på svenska, men biblioteken har den! Läs den för sjutton, läs ännu hellre Var är Jane Eyre? först! :-)

      Radera