Kirsten Hammann: Mettes värld

Mette och Søren lever det perfekta livet tillsammans, fram till dagen då någon börjar måla deras fönsterrutor svarta. Søren flyttar ut och Mette står ensam kvar i tomheten. Boken har en form av dagboksliknande krönikor som skildrar Mettes livsfrågor och handfallenhet inför världssvält, krig och konsumtionssamhället.

Tematiskt är boken väldigt, för, lik Hammanns senaste bok En droppe i havet. Mette känns inte fullt lika fånig här i Mettes Värld utan mänsklig och lättare att ta emot, även om det fortfarande känns för karikatyrartat för mig. Situationen hade gärna fått vara mer allmängiltig.

Mette har en konstnärsbakgrund och bor på en av de finare gatorna i Köpenhamn där hon lever på pengarna ifrån skilsmässan. Med alla förutsättningar för att göra vad hon vill. Visst bidrar det väldigt konkret till hennes situation, där hon har mist sitt sammanhang och saknar en drivkraft för att ta sig vidare, men hennes roll som så kravlöst räkmacka-privilegierad gör henne platt och intetsägande... privilegierad kan man visst vara ändå.

Även om boken har en form som jag gillar så återkommer problemet med att den bara befäster mina egna tankar och inte har så många nya perspektiv att erbjuda. Boken har heller ingen handling utan funderingarna avlöser varandra, efter läsningen ter den sig helt blank och jag kommer inte ihåg något av det jag läst. Förutom dialogen om att vårat medvetande inte hänger med i den snabba utvecklingen och att vi om 100 år kommer dö ut som dinosaurierna, vilken är den enda jag tar med mig. 2 sidor av 300.

I dagar då jag strävar efter att minska ner boksamlingen kan jag ändå känna att båda Hammanns böcker har sin plats där, och trots negativa omdömen drar jag mig ifrån att lämna bort dem. Det är inte helt omöjligt att jag till och med fyller på med debutromanen en dag.

1 kommentar :

  1. Hej, jag kollade lite på din blogg och undrar om du är intresserad av att recensera min bok - Ambassadören? Jag har redan fått en del feed-back från läsare och två vanliga kommentarer är, ”Jag gillar inte science fiction men den här var verkligen bra!” och ”Det är inga små ämnen som avhandlas!” Visserligen finns det några typiska scifi-attribut i boken men fokus ligger på en helt annan och mer existentiell fråga: Har människan en moralisk rätt att leva på Jorden med tanke på rovdriften av naturresurser och oförmågan att hålla fred. Gå gärna in på hemsidan och läs vad andra tyckt. Där finns också mer information om boken. http://www.amby.se/sagtom/sagtom.htm Ambassadören finns tillgänglig både som e-bok och pappersbok. Hör gärna av dig/Med vänlig hälsning Björn

    SvaraRadera