Marie Hermanson: Värddjuret


En sällsam historia där Anna, efter att ha kommit hem från Borneo, lever instängd i ett fjärilshus. Hon är värddjur åt tre ovanliga fjärilslarver, som trotsat sin natur för vidare fortplantning och artens överlevnad. De har ätit sig in i hennes lår och lagt sig till ro i väntan på sin nyfödelse. Hon är 36år, barnlös och har nyligen blivit dumpad av den gifta man hon träffat de senaste åren.

Trots det starka behov av rörelsefrihet som tidigare hindrat henne från att skaffa sig ett fast förhållande låter hon sig ledas in i denna bur. Efter påtryckningar låter hon sig vaggas in i passivitet som ett inspärrat moderdjur, matas, slutar dricka alkohol,  och blir allt mer handlingsberövad efter att benet inflamerats och febern tagit över. För larvernas skull.

Slutet antyder om ett uppvaknande med nya chanser, men jag läser det ändå med en viss uppgivenhet. Det har den där känslan av att hjältinnan frigjort sig från ett fängelse, bara för att vakna upp i ett annat som är värre.

Jag har tidigare läst Himmelsdalen av Hermanson, och den var väl OK, dock skar jag mig på språket och det fanns en underton som mest påminde om en dålig film med Leonardo DiCaprio i huvudrollen. Värddjuret har istället en mjuk ton med beskrivningar som andas och ser detaljerna, samtidigt som den också är gåtfull. Har inte haft något intresse för Hermansons böcker men nu vill jag läsa fler.


3 kommentarer :

  1. För årtionden sedan läste jag hennes "Det finns ett hål i verkligheten". Ganska skruvade historier om magi och bebisar som föds med minnen av tidigare liv - och kan prata om det - och annat konstigt. Riktigt bra tyckte jag då i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, det låter ju intressant! Haken känner jag är ordet "historier"... är det en novellsamling ?

    SvaraRadera