Samuel R. Delany: Hogg

Boken handlar om den elvaårige Kuksugaren som lustar efter att bli besudlad av illaluktande flensostgubbar och gör sällskap med våldtäktstorpeden Hogg. Det är en bok fylld av övervåld, pedofili, incest och exkrementer.Med en fascinerande miljö där man offentligt urinerar och skiter i byxorna där man sitter och står, aldrig byter kläder och inte tvättar sig annat än när man blir slickad ren. Hoggs lastbilssäten dryper onekligen av mer än pungsvett.

Författaren verkar måttligt trött på moraliska pekpinnar. Dessutom så tar han alla stereotypiska fördomar och nertryckningar, i.e. skitätande kuksugare, till en bokstavlig nivå som jag upplever som rätt uppfriskande.

Hogg är svår att slita sig ifrån och således snabbläst. Efteråt så mådde jag väl som om jag druckit en eller tio liter piss, ungefär, men får ändå säg att jag hellre sett boken mer upplevelseartad med reaktioner och känsloyttringar. Gillar inte den ytliga berättarstilen och det är först i den senare delen där boken börjar kännas mindre monoton och få ett driv som det börjar bli bra. Första delen känns mer som resultatet av en skrivövning.

Jag lär nog aldrig strula med någon som har en kukpiercing efter det här, men kommer troligtvis bli besviken på bristen av kroppsodörer i nästkommande böcker jag läser.

2 kommentarer :

  1. Kommer direkt att tänka på Nikanor Teratologen, är det något du läst och finns det i såna fall likheter?

    Din utmärkta recension väcker nyfikenhet men samtidigt drar jag mig för äcklet, jag har ännu inte läst Våtmarker tex fast jag haft den på hyllan bra länge.

    SvaraRadera
  2. Inte så lika, tror jag. Kommer knappt ihåg någonting ifrån Äldreomsorgen, men minns den mest som pladdrig och inte särskilt grafisk. Tror inte jag fattade särskilt mycket för att vara ärlig

    Oj, nej. Vem var det som skrev om Våtmarker? Minns att jag flytt från den

    SvaraRadera