Vilhelm Moberg: Utvandrarna/Invandrarna


Det dröjde 705 sidor innan jag fastnade för böckerna. Som med andra nybyggarhistorier så sitter jag i början bara och väntar på att far ska sätta yxan i benet, alla barnen föräta sig på kråkfrikassé och den evinnerliga båtresan som aldrig tycks ta slut. Så gillar jag inte heller böcker som i huvudsak går ut på att förflytta sig från ett ställe till ett annat, och denna tar lika många sidor på sig som drygaste fantasytegelstenen. Men väl framme i Amerika, när Karl Oskar fortsätter vandringen genom skogen på egen hand för att hitta marken där familjen ska slå sig ner, där blir det bra!

6 kommentarer :

  1. Jag gillade också böckerna men de tog ett tag, håller med. Däremot älskade jag filmerna från första scenen; mycket långsamma men fantastiskt bra :-)

    SvaraRadera
  2. Förkovrar mig nog hellre med Dr. Quinn, Mot alla vindar och Love Comes Softly :-) Jag vet inte, jag har skaffat hem filmerna men tror aldrig att jag kommer vara på humör för att se dem. 3x2 timmar där alla rör sig som om de fått en stroke...njae :-)

    SvaraRadera
  3. Men det är en fascinerande stroke, glöm inte det!

    SvaraRadera
  4. Tror dig :-) blir kanske att använda den som meditationsmaterial någon dag

    SvaraRadera
  5. Åh. Själv älskade jag böckerna från sidan 1!

    SvaraRadera
  6. Vad kul! Ni är nog flera :) Har du läst alla fyra?

    SvaraRadera