#missär

Om experimentets mål och mening visste vi inte mycket: vad den frågan beträffade florerade de mest skilda rykten. Till exempel intygade den pausfärdige som väntade tillsammans med oss i korridoren att de tänkte bestråla oss med något slags speciella >>korrektionsjoner<<. Han verkade en smula efterbliven, den pausfärdige, och tjatade hela tiden om att vi sen, efter bestrålningen, redan i nästa reproduktion skulle ha en PHK som bara var hälften så stor, och i nästa igen skulle den vara hälften så stor igen, och så vidare: för varje paus skulle vår potentiella hotkoefficient halveras…
   >>Om min PHK nu till exempel är tolv, då kommer den att vara nere i sex i nästa reproduktion, och sen tre, och sen…<< Han tystnade med ens med pannan i djupa veck. I hans ansikte kunde man först läsa ett intensivt tankearbete, sedan förvåning, och till sist ren plåga.
   >>Hälften av hälften kommer alltid att bli kvar<<, meddelade han förtvivlat.

ur Den levande av Anna Starobinets

2 kommentarer :

  1. Varje gång jag ser den på jobbet tänker jag att den ska jag läsa, men än har det inte blivit av.

    SvaraRadera
  2. Häftigt! Tror aldrig att jag har sett någon av Coltsos böcker på ett bibliotek :-) Den är verkligen läsvärd, men snårig och kräver tänkande

    SvaraRadera