Anna Kerubi: Karma Boulevard



Karma Boulevard är ett postmodernt och poetiskt verk i future noir stil. Boken utspelar sig i det överpopulerade Nya Ionah, döpt efter profeten som spolades i land efter att han svalts av en val. En kulturell smältdegel. Den ter sig som en metaforisk stad, i dess (o)begränsade omfång, världen utanför verkar inte ha genomgått samma utveckling och staden tycks sakna förankringar.

Elektriska pojken är den äldsta av flodråttorna, ett gäng gatupojkar som blivit till ett med staden och lever i fas med dess ständiga skiftningar. Han utgör navet som håller ihop allting och är länken mellan de utbrytna figurerna i boken som ska ta sig igenom staden. Den de letar efter heter Tobias och han sägs ha konstruerat en permanent påfart till Motorvägen som gör den tillgänglig för alla.

Motorvägen är en ny dimension, av overklighet, och ter sig endera som ett psykedeliskt drogrus, som Narnia, eller som en allusion till internet. Det är en Virtual Reality och ett sätt att ta sig dit är genom att först komma över ett par pendlarglasögon.

Motorvägen hade alltid funnits. Vissa hävdade att Nya Ionah inte alls grundats av profeten utan av de första Motorvägsresenärerna. Stadens nya herrar brydde sig inte om vilket. De såg bara outnyttjad mark. De fnös åt vidskepelsen, jagade bort prästerna och kallade in utländska byggbolag. Men även om den inte längre var synlig, behövde Motorvägen plats. De nya herrarna gjorde Nya Ionah till en dubbelgångare av sig själv, sin egen spökstad. 

Ett annat sätt att fly verkligheten är att ta en tur med Minnesexpressen, som låter en resa genom sitt egna eller någon annans förflutna, på nutidens bekostnad. Som en liten bieffekt så har det frekventa användandet gjort staden ostabil och tiden skiftar ständigt karaktär. Dessutom håller Motorvägen på att kräva allt mer utrymme, staden håller på att kollapsa och verkligheten har blivit väldigt skör.

Handlingen byggs på efterhand och kommer hela tiden med nya inslag och irrvägar, allt eftersom man får lära känna staden och dess gator. Sökandet efter Tobias känns som en skenjakt i jämförelse med den gåta som staden utgör. Det är en alldeles förtjusande bok. Jag har inte uppfattat någon vidare entusiasm i de recensioner jag läst sen den kom så det var en positiv överraskning ,och jag är mycket glad över att jag inte lät den gå förbi.

8 kommentarer :

  1. Jag är glad över Mix. De ger ut en typ av böcker som är ovanliga på svenska. Har inte läst just den här, men ska absolut göra det. :)

    SvaraRadera
  2. Jo, dom verkar kul! :-) Har inte läst något mer från dem än, men Amatka står och väntar och det blir nog fler

    SvaraRadera
  3. Kul att höra att den var bra; den ligger och väntar på mitt nattduksbord :-)

    SvaraRadera
  4. Vad kul, du får återkomma med vad du tycker om den :-D

    SvaraRadera
  5. Lovar återkommma!

    Finns två skäl till att jag skaffade den: Dels så var det någon artikel jag läste som beskrev den så att jag blev intresserad, men minst lika mycket var det för att titeln fick mig att tänka på "Alpha Ralpha Boulevard", en fantastisk sf-novell av Cordwainer Smith (så gott som alla hans noveller är bisarra och underbara). Så lättpåverkad är jag :-)

    SvaraRadera
  6. Vad var det för artikel?
    Jag måste verkligen börja lära mig läsa noveller...

    Karma Boulevard gjorde mig jättesugen på att fortsätta The Incal läsningen...fck knows vad som hände med den

    SvaraRadera
  7. Jag kommer inte ihåg var jag läste om den; hade för mig att det kanske var DN som recenserade men det verkar inte vara det (om inte min Google-fu fallerade).

    Noveller behöver jag verkligen känna för för att läsa. Det går långa perioder utan att jag läser en enda, och sen kan det bli en bunt på raken. Senast var det Kelly Link ("Pretty Monsters") som jag tyckte var fantastiskt bra :-)

    SvaraRadera
  8. Haha, har missat google-fu skillen :-) Bra ord

    Pretty Monsters kan potentiellt vara den enda novellsamlingen i hyllan som blivit läst ^^ Ok, någon mer borde där väl va..

    SvaraRadera