Maria Turtschaninoff: De ännu inte valda



Maria Turtschaninoff är en av författarna som jag har starkast förväntningar på när det kommer till fantasy. Jag har skrivit om Underfors tidigare, som är väldigt härlig med sin nordiska trollskog, och innan jag börjar på serien om Arra passar jag på med De ännu inte valda - som är en snygg och nätt bok för de yngre.

De brokiga styvsyskonen Emmi och Martin avslöjar en musa just som hon ska överlämna en idé till Emmis faster, och blir bortförda till det sagoland där muserna och alla de fantasifoster som väntar på att paras ihop med rätt författare bor. Det utvecklas till en klassisk saga med kända troper men håller sig fräscht och livfullt. Riket är ett kuriosakabinett av figurer och miljön håller en uppskattad karnevalsstämning. Den elaka häxan i sin svarta dräkt har fått fladdermussvingar och spindelben (tack vare omslaget har hon blivit min favorit i boken). Och där finns en hel del gulligull, bland annat en skimrande liten havsängel som kryper upp på armen på barnen och blåser små bubblor. Men boken har en bra tajming och Emmis och Martins relationsutveckling bryter av stojet innan det blir för mycket. Mycket bra balans och dynamiken mellan figurerna är väldigt skön.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar