Lotta Lundberg: Ön

Handlingen utspelar sig på en paradisö ute i söderhavet. En av det brittiska samväldets kolonier, som så här långt har lämnats åt sitt öde, hamnar i blickfånget efter att en turist rapporterat om våldtäkt.


Konflikten gäller vilka som har rätt att lägga sig i och vilkas normer som har företräde. Det inleds som ett lättsamt öliv där man värnar om sin integritet, utan inskränkande lagsystem och övermakter, men livet visar sig såklart ha sina mörkare sidor.


Ön är exotisk och lockande med stark frihetskänsla. Hånar västerlänningarnas intrång och objektifieringen av innevånarna. Miljömässigt är det en tilldragande bok som håller ett rogivande tempo utan tvära omkastningar, men övergripande och ytlig.


Det som störde mig mest var beskrivningarna av allas kåtslag och de omtalade orgierna, som kändes för nära till hands. Fast figurerna är heller inte särskilt kul. Nu efteråt så tror jag att verklighetsflykten vann mig över, för jag fann mig ändå väl i boken under läsningens gång.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar