Ann-Christin Gramming: Köp inte den här boken!

Köp inte den här boken! – mitt år med köpstopp samlar blogginläggen från Ann-Christin Grammings köpstoppsblogg under 2007 då uppehållet gällde. Bloggen är fortfarande igång och hittas på Köpstoppsbloggen.


Det var en intressant läsning, även om det känns som om boken har gått ur tiden vid det här laget. Förutom att skriva om sitt egna köpstopp så fyller hon ut med flera boktitlar, bloggar och aktiviteter som relaterar till ämnet (och det är här som boken känns inaktuell, men det är fortfarande inspirerande idéer som bjuds). Bor man i storstaden, Göteborg speciellt, finns här också många bra tips på olika former av återvinning och prylbyten – tyvärr blir de, liksom de ekologiska butikerna som det tipsas om, svåråtkomliga för oss som inte gör det.


Vad jag kan sakna är en uttalad riktning på själva köpstoppet. Det framgår inte om målet är att få mer tid med barnen/mer pengar över/ökad livskvalitet/bättre miljö, eller vilken motivation man nu kan tänkas ha. Därmed ter sig resonemangen runt köpstoppet ofta motsägelsefulla; en minimalistisk livsstil har i min mening litet utrymme för alkohol, att äta ekologiskt är inget bra sätt att tjäna pengar på och internationell bookmooching långt ifrån miljövänligt och billigt. Även om Anki inte får någonting för det, så är väl boken inte heller fri från reklam och tankebanorna fortfarande inriktade på konsumtion.


Så jag gillar framförallt boken som ett slags uppsamlingsverk över området och skulle gärna läsa en uppdaterad version. Särskilt nu när det har gått några år, då jag tänker mig att Anki har utvecklats i sina tankar och det kanske har blivit mer av en naturlig livsstil än ett påtvingat avståndstagande.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar