kg johansson: rock and roll

Live Music. Music with rocks in it, running wild . . .


Bortsett från att KG Johansson har skrivit boken så är Rock and roll ingen bok som egentligen ligger innanför mitt intresseområde, då jag är dålig på att läsa för underhållningens skull och inte så dragen till livsskildringar.

Boken är en utvecklings roman och skildrar livet i ett coverband. Gitarristen Peo som närmar sig trettio börjar erfara och ifrågasätta rock and roll -andan. Alkohol och brudar, uttjatade anekdoter tills man känner sig som hundra. Men musikupplevelsen finns också där, vilken jag kan uppskatta.

Det är en påträngande bok och svår att skriva om. Efter att ha kommit ifrån grabbgänget och festandet i hemstaden och fått några års andrum är jag jävig mot att återvända till den atmosfären. Men all den där inre motstridigheten och självrefererandet hos mig släppte efter efter ett tag, och där ligger något bakom själva handlingen som stundvis fick mig att förnimma en viss förståelse för det hela.

På ett plan känner jag att det är lite skit samma vad Johansson skriver om för jag kommer ändå förlora mig i meningsuppbyggnaderna. Interaktionen mellan figurerna är riktigt skön, men jag kan sakna snitsen från de kortare böckerna. Klippningarna. Det händer inget här som får mig att vilja vara med i varje steg av händelseförloppet, utan den hade gärna fått kortats ner.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar