Laurence Cossé: drömbokhandeln

Vi är väl en del här i krokarna som drömmer om att driva en bokhandel, och för oss bjuder Drömbokhandeln inledningsvis på en mycket trivsam miljö inför öppnandet av Au Bon Roman. Det är en bokhandel specialiserad på kvalitetslitteratur, och som senare kommer att möta starkt motstånd utav den anonyma pöbelns anklagelser om elitism.


Dessvärre så är inte detta en bok som skulle platsa i butiken; främst då den är tvåhundra sidor för lång. Det hundratal sidor som skräpkulturens angrepp mot butiken tar upp saknar substans och är bara en lång radda av ”Han gjorde si, hon gjorde så”. Det talas inte särskilt mycket om böcker utöver den frekventa name-droppingen och den inklämda kärlekshistorien är ensidig och unken som gamla cigaretter. Slutet sen är plötsligt och har ingenting att göra med intrigen som byggts upp.


Plocka gärna upp boken, men du kan gott sluta läsa när det börjar gå utför för det blir inte bättre.

6 kommentarer :

  1. Äntligen någon som framför lite kritik mot denna bok.
    Man känner lite att man inte kan lite på Sekwa förlag längre efter deras smarta reklamkampanj.
    Dom är ju som dom som boken säger sig vilja motarbeta.
    God litteratur är däremot " De obotliga optimisternas klubb. Också det en fransk bok.
    Att så många ändå berömt den säger lite om många bokbloggares låga kvalité.
    Ibland verkar det vara viktigare med att sätta böcker efter färg än efter författare. Sorgligt.
    Men naturligtvis så finns det en del bra bloggare och man får glädjas åt dem.

    SvaraRadera
  2. Tack för boktipset, har inte sett den förrän nu! :-)

    Jag är fortfarande positiv till kampanjen; kul att bokhandlarna blir uppmärksammade och om boken nu gör folk mer kritiska mot massliteraturen. Så gillar ämnet, fast visst hade det varit bättre levererat om boken varit bra också

    Vi bokbloggare fungerar väl rätt likt den gemene läsaren när det kommer till att falla för hyper och influenser. Sen beror det väl också på vilken litteratur man brukar läsa och har att jämföra med, alla har vi olika preferenser

    SvaraRadera
  3. Jag tror inte att förlaget gjorde denna kampanj för bokhandeln i sig skulle få mer uppmärksamhet.
    Utan det var nog så att det var ett sätt att tjäna pengar.
    Den här boken förändrar nog inte dom små bokhandlarnas situation utan gynnar nog mest dom stora och näthandeln.

    Vi människor är olika i tycke och smak men jag anser att man får ut mycket av sk. god litteratur. Eftersom man kanske läser lite långsammare och blir lite mer eftertänksam
    Tyvärr så ger en del upp lite för fort med den sortens litteratur. Underhållningslitteratur är ju för att underhålla och det är ju inte fel det heller.
    Så det kan ju vara en balans mellan dom båda.

    SvaraRadera
  4. Så är det säkert, och jag håller med dig. Det är mest mitt samvete som är ömkligt och går till försvar

    Det är trist att många verkar fastna i populärlitteraturen, istället för att utforska vad det finns mer. Blir ofta bitter när böcker inte tillför något

    SvaraRadera
  5. Dammit, jag har ju köpt boken men inte haft tid att läsa den ännu. Tråkigt om den inte är lika bra som den är lockande. :/
    Jag har också lite dåligt samvete över att inte stödja lokala bokhandlare, men ursäktar mig med att de böcker jag vill ha oftast inte finns där och att jag för närvarande bor två mil från närmaste bokaffär vilket gör att det blir smidigare att beställa från nätet.

    SvaraRadera
  6. Helt värdelös är den inte, mest lång...

    Njae, det krävs ju att bokhandlarna har böcker som man faktiskt vill ha...och de där hemtrevliga och sympatiska bokhandlarna är väl inte alltid så lätta att ta sig till. Akademibokhandeln bryr jag mig inte så mycket om att stödja.. :-p

    SvaraRadera