Anna Gidgård och Cecilia Davidsson: Yogamat

Syftet med boken är att erbjuda näringsrik och lättsmält mat som ger energi och skapar balans i sinnet. Den riktar sig framförallt till yoga-utövare och har en grund i den ayurvediska läran, som rymmer både rå och tillagad mat.


Sett ur ett annat perspektiv så är boken så gott som 100% vegetarisk, och passar även veganer. Det finns ekologiska alternativ för de flesta av ingredienserna redan i storvaruhuset, så man kan anpassa sig efter vad man har råd med och vad som ser aptitligt ut. Även om det inte är syftet, så finns där för den som hellre småäter än äter stora måltider flera tips på tilltugg och mellanmål.


Recepten sträcker sig över hela dagen; med alternativ för frukost, lunch, middag, mellanmål och efterrätter. Där finns också recept på tillbehör som dressing och fruktchutney. Ett tiotal rätter kräver ugn och tre stycken av juicerna vill ha en råsaftcentrifug. Men framförallt så kommer du att vilja ha en matberedare (jag har en fruit blender och en stavmixer med tillbehör för hackning, det blir lite fler moment då man inte kan mixa allt samtidigt men har fungerat bra). Favoritreceptet så här långt är de goda nöt och dadelbaserade äppeltryfflarna.


Jag är kräsen med mat och coops frukt&grönt- avdelning stödjer inte direkt mina preferenser. Men jag piggnade till av den här boken och vill prova det mesta, och än så länge har mina upplevelser varit positiva. Förutom lättare mat utan tillsatser så har jag också längtat efter en vegetarisk receptbok inriktad på bento-lådor; det finns flera smårätter här i boken som skulle fungera så det är ännu en sak som tilltalar mig med den.


Vad jag saknar är den informativa aspekten - jag hade gärna läst mer om yogans förhållande till mat, samt receptens näringsvärden och kaloriinnehåll och vad man behöver kombinera för att komma upp i dagsbehovet, om ingredienserna och hur de produceras.


Artikel i Buffé och några av recepten

2 kommentarer :

  1. Ser ut att vara en bok som passar mig. Tack för tipset! :-)

    SvaraRadera
  2. Har du någon egen favoritbok på området? :-)

    SvaraRadera