Åsa Lind: Slumpens bok

När det kommer till att inte välja min läsning efter bokomslaget så är jag rätt svagsint. Jag tycker att den här boken är grymt snygg (omslagstexten och inramningen är guldfärgade), min gamla aversion gentemot kartonnage har de under de senaste åren vänt till en förkärlek (särskilt snitsiga är böckerna efter att de plastats in). Fast de hade förstås gärna fått vara inbundna. Att inte gå efter titeln är väl en annan sak... men Slumpens bok är fantastiskt bra - så tji, inte lär jag mig något.


Hanna Demeter är 12 år och har levt på rymmen från sina fosterföräldrar, tillsammans med sin mor som hon hjälpt ut från dårhuset. De har flyttat från stad till stad men nu börjar pengarna ta slut och modern blir allt sämre. När Hanna en dag köper frukt i Närmsta Butiken blir hon ombedd att ta en bok med sig hem istället för växel.


Det finns ju en hel del magiska böcker i omlopp vid det här laget. Slumpens bok räknar ut vilken av alla ens valmöjligheter som ger det bästa utfallet för stunden. Men den fungerar bara för den rätta läsaren, för alla andra är det som står rent nonsens.


Bortsett från bokmagin så finns där mycket värme och Hanna släpper taget om sin mor och får en familj utanför blodsrelationerna, om vi nu ska krossa illusionen om kärnfamiljen så gillar jag det här. Boken är en väldigt spännande sträckläsningsbok, jag har läst växelvis med en annan som jag inte velat lägga ifrån mig och har inte alls kunnat välja mellan de båda.


Boken blir aldrig dryg, däremot tristare framåt slutet… men den slutar i tid! Hanna är überskön och jag hade lätt velat läsa fler böcker om henne. Jag föreställer mig att den inte har så mycket ställt mot Den oändliga historien, men mot exempelvis Bläckhjärta står den stark efter vad jag minns. Min världsbild som byggts upp av bloggandet krackelerar något när jag upptäcker sådana här böcker först flera år efter att de kommit ut.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar