Leonora Carrington: Hörluren

  Du är en depressiv galning och du skulle tråka ut mig till döds om du inte vore så söt.

  Ingen skulle någonsin kunna bli uttråkad av mig, jag har för mycket själ.

  Alldeles för mycket, men massvis kropp också, tack och lov. Det gröna och gyllene ljuset i skogen, titta på de väldiga ormbunkarna. De påstår att häxor skapar magi av ormbunkssporer, de är hermafroditer.




Sphinx ger ut Carringtons självbiografiskt präglade I underjorden: Lille Francis & Där nere om någon vecka, varav jag ville plocka upp den här först. Jag tycker om hur den surrealistiska litteraturen liksom plirar mot läsaren och ger sken av mer subjektiva och svårfångade världar.

Hörluren är något av en underlandsberättelse, där 92 åriga Marian blivit utkörd av sin son Galahad och intvingad på ålderdomshem. Hemmet visar sig vara ett hemligt sällskap för utvalda, vilket eftersträvar ”heligt förnuft” genom själverinring. Husen har former som torn, tårtbitar och svampar; omgivna av pelargångar och trädgårdsfontäner. Där finns en härligt otyglad och äventyrslysten anda som sipprar ut till det ockulta.

2 kommentarer :

  1. Verkar helskum. Redan titeln sticker ju ut.

    SvaraRadera
  2. Carrington var känd som konstnär med

    http://www.artnet.com/artists/leonora-carrington/

    SvaraRadera