Kristoffer Leandoer: Övningsuppgifter

Övningsuppgifter säger sig erbjuda praktiska övningar med målet att få slippa sig själv. Det är en ickematerialistisk vägledning mot den absoluta intigheten, som säger åt läsaren hur denna ska göra avkall på sina sinnen, tillhörighet och plats. Angriper attityder och förhållningssätt. (Boken är kategoriserad som poesi, så kanske ligger utmaningen i att inte se den som en uppmaning)



21.


Den här övningen går ut på att skaffa sig en Låtsaskompis. […] Din låtsaskompis bleknar varje gång ni går ut tillsammans. Din låtsaskompis måste hålla sig i skuggan. Din låtsaskompis har tråkigt. Du tröttnar på att höra alla klagomål. Du tröttnar på att känna dåligt samvete för att du överger din låtsaskompis varje gång du går ut. [..]


Det betonade Du-tilltalet i boken håller mig på avstånd. Jag: ”Vem?”. När den försöker tala om min plats i tillvaron: ”Nej”. Jag har ansträngt mig för att slipa bort allt som inte handlar om dig: ”Va?”. Tänkandet tas hela tiden ifrån mig så jag lyssnar inte ens. Ur ett icke-existentialistiskt perspektiv så borde det inte vara någon skillnad mellan mina och författarens tankar, men jag ovillig att ta dem på mig.


Det är en väldigt provokativ och ironiserande text, stundtals humoristisk. Jag är osäker på huruvida boken lyckats med det den tagit sig för, det beror på vad den vill. Istället för självreflektion ger den mig mer som tankeverkstad; i sättet att försöka konstruera egna tankar. Men visst finns där en konfrontation och jag får nog ge den lite tid. Boken tar udden av en hel del prestationskrav (fast tillför också en del prestationsstress bara genom att finnas till).

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar