alex johnson: bokhyllor



Alex Johnson frågar sig i förordet om vi i framtiden kommer att ha färre böcker hemma och om fokuset därmed kommer att flyttas till bokhyllan, som blir en form av prisskåp. Jag oroar mig lite för att böckerna ska följa efter och bli mer av designerföremål, när förlagen inte längre behöva anpassa formatet efter folks bokhyllor utan istället börjar slåss om exponeringsplatser och försöker fylla de udda utrymmena. Men det finns fortfarande några enklare hyllor med i boken och även de där underlands-aktiga som jag älskar. Jag fantiserar lite om en horisontell hylla längsmed väggen för liggande pocketböcker. Som Paperback:



Boken har två huvudindelningar: En brokig skara bokhyllor och Design i överflöd; som är vidareindelad i singelhyllor, möbler med bokhyllor, ovanliga bokhyllor, bokhyllor som konst, utanför lådan och småhyllor (denna delen är min favorit). Vad jag saknar är de utrymmesoptimerade lösningarna för oss som fortfarande har en hel del böcker hemma. Och kanske hyllor anpassade för specifika ändamål; som i köket, kontoret, ateljén &c. Hyllor designade efter genrer och med enkla displayer; för böcker som är mer än bara attrapper, med fokus på organisering.


Twin Shelves


I hemmet skulle många av bokhyllorna som visas i boken få böckerna att se överflödiga och vilsekomna ut. Det optimala vore kanske att dessutom vända sig till en handlare som säljer böcker efter utseendet; fem hyllmeter antika läderinbindningar i rött tack. Och se till så att man inte bjuder hem någon som faktiskt läser böcker.


När det kommer till offentliga utrymmen, som bibliotek och kontorsmiljöer, så finns det desto mer att hämta. Hyllorna ger ett hemtrevligt men ändå städat intryck som prunkar på öppna ytor och mötesplatser. Där man vill ha det luftigt och besökarna står för det huvudsakliga mervärdet. (Fast vissa, som Twin Shelves, är närmare plågsamma att titta på)


I boken finns bilder på över 300 bokhyllor, alla i färg, samlade tillsammans med en kort presentation, namn, mått och webbplatsadressen till företaget som står bakom. Innehållet kommer ifrån bloggen Bookshelf, som började samla bilder på bokhyllor 2007 och fortfarande är igång. I slutet finns också två sidor med lästips på böcker, artiklar och liknande bloggar.


8 kommentarer :

  1. Åh vill ha! Älskar bilder på bokhyllor =)

    SvaraRadera
  2. Hmm...Om jag inte har ett eget bibliotek nagon gang i framtiden sa hade jag tankt ha en bokhylla i varje rum, i olika formationer, sa det har ar ju perfekt inspiration!

    SvaraRadera
  3. Ja, det är en kul bok att titta i :-)

    SvaraRadera
  4. Paperback: Cool!
    Twin Shelves: Nja, får ju inte plats så många böcker. Bävar inför hur min lägenhet skulle se ut om jag försökte få plats med mina böcker med bara sådana. Väg till tack längs varje vägg misstänker jag ;-)

    Låter som en rolig bok att titta i!

    SvaraRadera
  5. Tak, inte tack. D'oh!

    SvaraRadera
  6. I första hand hyllor där ens boksamling ryms

    Sen kan man flytta in ett par med finess; http://www.dezeen.com/2010/07/20/the-somerset-house-book-stall-system-by-fotis-evans/

    Det finns många roliga och häftiga bokhyllor i boken också :-) Hakade upp mig lite på det där med funktionsduglig förvaring bara

    (Värst med Twin Shelves tycker jag är att böckerna inte passar, om åtminstone bottnen vore plan.. =/)

    SvaraRadera
  7. Tack för översyn av min bok - Jag hoppas du gillade den.

    SvaraRadera
  8. Tack själv, det är en fin bok!

    SvaraRadera