Inger-Siw Lindell: I labyrinternas våld

På engelska finns termerna Labyrinth; den äldsta formen, engångslabyrinten, och Maze; en labyrint med irrgångar och förgreningar (det brukar vara den allmänna åtskillnaden men det är ingen regel huggen i sten). Svenskan saknar denna särskiljning men i boken nämns bland annat ”Dedalisk labyrint” (efter Daidalos konstruktion som ordet Labyrint tros vara sprunget ur) för den senare labyrintformen som vi oftast associerar till. Det kan nämnas att det i den grekiska myten inte framgår hur Daidalos labyrint ser ut. I boken illustreras den som ett komplext palats inrett med kaotiska irrgångar genom rum och korridorer, och inte som en geometrisk figur.

Den Dedaliska typen vann popularitet först under barockens tid, i form häcklabyrinten konstruerad för parkanläggningar, till meditativ förströelse och underhållning. I sin enklaste form är labyrinten en spiral, i första hand ett grafiskt mönster. Ursprungligen tros labyrinterna ha varit associerade till magi; vandringen var en ritual som gav tur, medvind, fruktbarhet &c. Golvlabyrinterna som kan hittas i vissa kyrkor symboliserade pilgrimsvägen till Jerusalem och erbjöd frälsning.

Labyrinten står som symbol för kosmos, underjorden och döden, återfödsel och liv. På samma gång som metafor för den mänskliga tillvaron, vårt ständiga sökande efter oss själva och svaret på livets mysterium; personlig utveckling, problemlösning, ens omedvetna och ens inre skeenden.

Om det är ett fängelse eller en befrielse beror förstås på om man vet vilken väg man ska gå. Labyrinten utgör en falsk symmetri, men disorienteringen till trots är det i allra högsta grad ett logiskt och ordnat system. Ändå innebär irrgångslabyrinterna ett ständigt letande efter rätt väg, utan att veta om man rör sig närmre eller längre bort ifrån målet, eller runt i cirklar. I en envägslabyrint gör gångarna tvära u-svängar som hela tiden tvingar en att byta riktning och vi rör oss fram och tillbaka mellan det förflutna och framtida, men behöver aldrig oroa oss för att gå vilse. Karaktäristiskt där är att målet är en återvändsgränd; i centrumet möter oss ingången till underjorden men också livmodern.

Boken är en antologi av utdrag och kortare texter i ämnet. Den innehåller kort information om labyrinternas historia och betydelse. En visit hos ett par konstruktörer. Jorge Luis Borges text Biblioteket i Babel, J R R Tolkiens passage i Bergstrappan vid Cirith Ungol (ur Sagan om de två tornen) och utdrag från Umberto Ecos Rosens namn. Kristoffer Leandoer yrar kort om labyrinter i filmer. Bl.a.

Det är en lättfattlig och intressant läsning som utgör en lagom dos om ämnet. Det var flera textstycken som jag inte stött på tidigare och som var riktigt kul att läsa. Då jag under barndomens En bok för alla -prenumeration fick gott om tid att lära mig avsky dessa antologier, som med sina stympade texter mest kändes som makabra bokkyrkogårdar, så blev jag nu positivt överraskad. Vad jag saknar är listor på verk att bocka av på egen hand; för såväl böcker, film, musik och varför inte platser. I slutänden kommer jag att leta efter en utförligare samling då jag vill läsa mer, framförallt om enskilda kulturer, men det blir mer som komplettering än ersättning.

8 kommentarer :

  1. Bra recension! Den som ändå hade en trädgårdslabyrint... *mys* Kan hålla med om att det behövs ett index (har också den här boken, fast jag har inte läst hela). Står det om trädgårdslabyrinten i Alice i Underlandet? För det är väl en labyrint där i början av berättelsen.

    PS. I'm back. ;)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du skriver blogginlägg igen!! :)

    Alice i Underlandet nämns aldrig, och det är väl en av sakerna jag saknar mest....vill ha mer populärkultur och artiklar/analyser om labyrinter i böcker och film &c (Leandoer skriver ju någon sida om film men det är väldigt knapphändigt). Det är en intressant överblick om labyrinter men inte så ingående och den har egentligen inte särskilt många referenser (Det mesta är ju utdrag från andra böcker...så man kan sakna den där precisionen som varit ifall texterna skrivits just för den här samlingen, med ett gemensamt fokus). Fast en bredare samling hade inte varit lika lättläst och skulle krävt ett större engagemang av sin läsare ...så den är bra för vad den är

    SvaraRadera
  3. Aha, men då är det lite så att man ska få mersmak och vilja läsa hela berättelserna som det är utdrag från.

    Har du förresten varit vid stenlabyrinten vid Borås museum?

    SvaraRadera
  4. Precis, och det gör den ett dunderjobb med.. :-)

    Är det museet vid Ramnaparken? Kände inte till att det fanns någon och har missat den när jag varit där. Vad kul, tack för infon! :-) Brukar gå förbi sjön nu på vintern när alla svanarna är där..men det är nog bättre att titta på labyrinter utan snö..

    Har du några i Blekinge?

    SvaraRadera
  5. Hehe, ska du läsa någon labyrintbok nu? =)

    Yes, det finns en rund labyrint av små stenar där vid Ramnaparken, sån som ligger platt på marken så man ser ju hur man ska gå. Har inte riktigt förstått hur den labyrintmodellen är tänkt att användas..

    Nä, jag har inte sett några labyrinter i Blekinge. Däremot så var jag på semester i Helsingborg förra sommaren och snurrade runt i en trädgårdslabyrint i Sofiero. :)

    SvaraRadera
  6. Jag ligger lågt med bokinköpen och försöker beta av det jag har hemma. Blev dock väldigt sugen på att läsa mer av Dahlström (inte för att han finns med i boken..). Läste du hans "Fyr" under vvv-kursen?

    Som ännu en distraktion hittade jag den här boken: "The Goblins of Labyrinth" och dog lite..

    Det står en del om stenlabyrinterna, det ska finnas rätt många i Sverige (De gamla/"autentiska" är vanligast i skärgårdarna om jag minns rätt, så du kanske har någon i krokarna...men de är kanske inte så lätta att komma åt). Man vet väl inte deras ursprungliga syfte utan kan bara spekulera. De ger en tur, som meditation ska det hjälpa en komma i kontakt med sitt undermedvetna, och nå spirituell utveckling (nån chakra -grej)...det beros lite på vem man lyssnar på.

    Sofiero verkar fint, skulle vilja ha en Trädgård i Borås :-)

    SvaraRadera
  7. Nä, jag läste Papperskorg av Dahlström under VVV-kursen, men jag har också tänkt att jag skulle läsa mer av honom, speciellt eftersom han kom ut med en ny bok under förra året.

    Oh, "Goblins of Labyrinth" låter tilltalande! ^^

    Hrm, jag får leta lite bättre nästa sommar. Hittade den här när jag googlade: http://www.blekingenaturfoto.se/bilder_visa.asp?id=469 Det är precis en sådan som jag menade. Jag vill gärna föreställa mig att de ska ha något magiskt eller rituellt syfte. :D

    SvaraRadera
  8. Fin! Vackert läge vid havet. Visst är labyrinten en mystisk symbol, vill också tro att där finns ett magiskt syfte ^^

    (Ska man vara vetenskaplig så har de förmodligen, om inte annat, en förbättrad effekt på arbetsminne, koncentration, humör och kreativitet &c. Just för den meditativa egenskapen, men också genom att de tvingar hjärnan att tänka på ett nytt sätt och bryta gamla invanda tankespår.)

    SvaraRadera