Taiyo Matsumoto: Tekkonkinkreet / Black & White


GoGo Monster är utan konkurrens serien jag har läst om flest gånger här hemma, men nu kände jag mig redo att gå vidare till ett annat av Matsumotos alster. Det är en samlingsvolym på lite över 600 sidor, tidigare utgiven i tre delar, så omfång som en telefonkatalog. Det som främst skiljer sig mellan serierna är att GoGo Monster har en mer fokuserad handling med mer öppna ytor, i den slutna miljö som skolbyggnaden utgör. Tekkon Kinkkreet är rörigare och verkar ha fått utvecklas fritt för att tillslut hamna där den hamnar, den är också hårdare och mer våldsam. De skiljer sig i tecknarstil men känslan är densamma.


Där finns en gemensam känsla av förändring som slår en i båda serierna, man kan riktigt se Yuki i Blacks ögon..lite som om vi nu möter Yuki efter att The Others tagit över, tom och kämpandes för att inte gå vilse i mörkret, nu närmare kanten. Åldersmässigt varandras gelikar.


Volymen handlar om två föräldralösa barn i tioårsåldern som styr över gatorna i Treasure Town, de är stadens själ och det är de som sätter upp reglerna. Något som alla invånarna verkar vara med på för till och med polisen låter dem hållas. White har fortfarande ett barns naivitet och står för oskulden (fast han är inte så tam han heller), medan Black är hans beskyddare, förmörkad och våldsam . De är beroende av varandra för att alls kunna fungera som hela individer och känner allt som händer runt om i staden i blodet. Men främlingar har tagit sig in, vuxna i olika gängformationer som vill ta över och staden håller på att brytas ner i oordning.


Varje volymdel inleds med ett par färgsidor så nu drömmer jag lite om en serie i färgskala. Det är en skön röra som förmedlas i gatukulturen som råder och verket löses upp i surrealism. Det är rofyllda karaktärsporträtt, men som sagt ihåliga och utan tro, ensamma, med inre strider men som framförallt känns äkta. Matsumotos titlar står högt över de andra serierna i hyllan, de flesta tidigare verkar inte gå att få tag på längre så det är väl bara att vänta tills hans senaste Sunny släpps utanför japan (den ska visst utspela sig på ett barnhem).


14 kommentarer :

  1. Måste införskaffa Gogo monster alltså, kom ihåg du skrev fint om den.

    SvaraRadera
  2. Mmm! Fast blir lite nervös...tänk om du inte gillar dem :O Tekkonkinkreet kan vara ett säkrare drag att börja med, du får kolla upp dem! :-)

    SvaraRadera
  3. Tekkonkinkreet finns filmatiserad med som anime, försöker få hem den så har inte sett den än

    http://www.megastore.se/template/next,Product.vm?amp;ref=filmtipset&itemid=1795752&source=1900

    SvaraRadera
  4. Instämmer med Stewe; Gogo Monster nu beställd! Jag har sett den, tänkt köpa den, och sen glömt göra det. Flera gånger.

    Är fortfarande deppad att Viz slutade ge ut Number Five; så deppad att jag köpte de avslutande volymerna på japanska när jag senast var där. Tyvärr är min japanska på nivån att jag med nöd o näppe kan fråga efter vägen till polisstationen och förstå svaret om den jag frågar bara håller sig till facit, så att säga...

    SvaraRadera
  5. Hoppas du/ni gillar den! :) Vore kul att få höra era åsikter

    Ont! Tror jag såg att nr 5 getts ut på nytt till ipad, men det var kanske bara en återutgivning av de gamla..då gör det kanske inte så mycket att jag missat serien (och inte har någon padda)


    Jag kan fortfarande höger och vänster på japanska...men minns inte ens vilket som är vilket längre

    SvaraRadera
  6. Hm, hittar inte Nr 5 på paddan, men det vore roligt om de fortsatte med den där åtminstone. Då kan jag läsa den och förstå, och sen ha mina fina böcker att bara titta i :-)

    SvaraRadera
  7. Här, me thinks:

    http://itunes.apple.com/us/app/no.5-taiyo-matsumoto-ikki/id372554338?mt=8

    SvaraRadera
  8. Toppen; tack! Jag kollade bara i Viz egen app, men det verkar som om de inte har kvar rättigheterna till No 5 längre. Undrar om Webooks tänker översätta mer manga för exklusivt läsande på paddan...

    SvaraRadera
  9. Varsågod :-)

    Trist om färre blir utgivna i bokform, men det är förstås bättre än att de inte blir det alls =-/ Snubblar hela tiden över serier för sent..så det vore bra om e-formatet kunde uppmuntra återutgivningar av sånt som glömts. Fast det där med exklusivitet låter inget vidare

    SvaraRadera
  10. Exklusiviteten är förhoppningsvis jag som övertolkade deras reklam, där de säger ungefär att för första gången kan man nu läsa Matsumotos serie komplett (nåja, hittills bara de första 4 böckerna...) på engelska, på din iPad. Hoppas den går att få tag på på andra plattor med.

    Det är en sak jag ogillar med digitala serier: Filerna man läser är helt proprietära, så det finns inget sätt att backa upp dem (om försäljaren går under el dyl), läsa dem på andra plattor, osv. Inte bra alls :-(

    SvaraRadera
  11. Say W00t? Så värdelöst! Är det på samma sätt med e-böcker med? Men om du sen skulle köpa en ny padda, eller nyare modell av den, kommer du åt tidigare köp? Vad ska barnbarnen ärva?!?=-O

    SvaraRadera
  12. Eböcker brukar vara i epub-format som är standardiserat, och de flesta eböcker du köper i Sverige nuförtiden är okrypterade.

    Undantag: Böcker från Amazon till Kindle som har ett helt eget format som dessutom har DRM (och Kindle kan inte ens läsa okrypterade epubfiler), och böcker du köper i iTunes från Apple som visserligen är i epub-format men med DRM (hoppas det ändras på samma sätt som det gjorde för musiken, och som de svenska eboksbutikerna redan gjort).

    Sä det är bättre på bokfronten, men inte lika bra som med musik. Serier dock är rena öknen, där standardformat saknas, allt är krypterat, och om man köper ny läsplatta gäller det att den app man köpt serier i finns för den plattan också. Annars: Suck!

    SvaraRadera
  13. =-/ Låter som det hade varit bättre med något Spotifyliknandesystem om man nu ändå inte är garanterad att få behålla filerna så länge man vill.

    ..men det kanske hjälper en att bli av med alla de här "äga och hamstrasakerupptilltaket"-tokerierna. Jag som knappt står ut med att låna böcker på biblioteket får rysningar av att inte kunna samla på mig det jag fastnar för

    SvaraRadera
  14. Jag gillar att ha böcker hemma, men är (lyckligtvis!) inte en samlare. Dvs jag behöver inte köpa nr 26 bara för att jag har nr 1-25, och om jag inte tror det är bra så köper jag det inte. Men det blir ändå väldigt mycket böcker...

    Däremot har jag märkt att i o m min iPad så har jag ändrat syn på det här en del. Nu märker jag att om det är någonting jag "bara" vill läsa så är jag helt nöjd med att bara ha det digitalt. Så om jag ska köpa t ex en serie i fysiskt format ska det vara för att den är trevlig att hålla i, att titta på, osv. M a o fysiskt bara om det tillför någonting extra.

    Och det är nog bra, för det börjar bli väldigt fullt i hyllorna nu, trots flera rensningar av det mer drastiska slaget :-)

    SvaraRadera