Ben Hatke: Zita the Spacegirl

Rent estetiskt så är uppstädade serier med rena färger och linjer bland dem som tilltalar mig mest, man behöver aldrig sitta och vänta på att handlingen ska ta sig så man glömmer bort att reflektera över eländet utan de alstrar istället energi som inget annat. Något av en näringsboost. I Zita the spacegirl är detta något som återges även i handlingen; inget ostadigt hoppande mellan en serie snygga bilduppslag och sen är den slut utan en minutiös användning med precision och god humor i ett fartfyllt tempo.

Till handlingen så råkar Zita öppna upp en portal och hamnar på en planet som närstående håller på att bli träffad av en asteroid, samtidigt som hennes meddragna kompis blir kidnappad av skrämmande monster. Planetbefolkningen består av ett fantasifullt sammelsurium av varelser och robotar och utgör en riktigt skön användning av gamla familjära fantasy och science fiction element. Charmigt, fräckt och alldeles underbart.

Zita the Spacegirl: Trailer from Ben Hatke on Vimeo.

5 kommentarer :

  1. Tusan, du är mycket snabbare på att läsa böcker jag nämnt än tvärtom; har fortfarande inte läst Gogo (blivit upptagen med 113 nummer av Fables, Brighton Rock, och sista delen av 1Q84). Men nu är den överst i högen!

    Visst är det en underbart fartig barnserie? Den skulle jag önska hade funnits när jag var liten. Den var såklart bra nu med, men ändå...

    SvaraRadera
  2. :-) Jag läser oftast nyinkomna böcker direkt, såvida jag inte beställt flera samtidigt...då läser jag en och hinner under tiden glömma bort varför jag ville läsa de andra, eller så hittar jag något annat jag hellre känner för. När det kommer till serier så har jag inte fler än jag hinner läsa

    Den var fartig! Han har lyckats riktigt bra tycker jag med att skala bort en massa transportsträckor och karaktärsinfo utan att man för den delen saknar det, så att man istället kan följa med i rörelsen obehindrat.

    Det hade varit riktigt kul att ha läst den tidigare :-) Har knappt förstått att det finns barnserier i albumformat. Seriesamlingen i barndomshemmet bestod främst av franska vuxenserier, men jag minns känslan när jag hittade syrrans Bobo-album, och nåt annat hon hade...med en elak flygödla som tämjdes med geleråttor. Alltså, vilken världsomvälvning det skulle vara att få läsa Zita utan att ha stött på miljön tidigare.

    SvaraRadera
  3. Bobo vet jag vad det är för en serie, men den geleråttätande flygödlan tror jag är obekant :-)

    Själv hade jag tur med serier hemma: Min mamma gillar gamla Kalle (dvs Barks), och dessutom fanns det högvis med bra fransk/belgiska barnserier att få tag på som Johan och Pellevin, Smurferna, Lucky Luke m.fl.

    Men Zita hade ändå varit välkommen ^_^

    SvaraRadera
  4. Den verkar ju riktigt mysig =)

    Kollade på det här klippet: http://www.youtube.com/watch?v=KrKOOE0Q26g&feature=g-u-u&context=G2ec8028FUAAAAAAACAA
    och kom på att jag ju sett att du skrivet om detta albumet =)

    Har så många graphic novells/seriealbum nu i min "att läsa"-lista att jag blir lite rädd men det är underbart ändå :P

    Just från förlaget first second verkar det finnas en massa godbitar ^^

    SvaraRadera
  5. Gillar videon, tack för länken =) Blev riktigt sugen på Friends with boys och American born chinese

    Jag upptäckte first seconds utgivning först i år (genom Simon sägers blogg), deras utgivning ser livsfarlig ut. Vill läsa allt! Zita är helt fantastisk

    SvaraRadera