Nelly Kaplan: Sinnenas brunn

Sinnenas brunn är en samling kortare noveller, de flesta på tre fyra sidor, ifrån ett flyktigt jag i skiftande och svårfångad gestaltning. Vanligast utförda i direkt tilltal ur figurens innersta, utan dialoger.


Men för den delen är det inga bekännelser utan brottstycken ur förvrängda och ofta erotiska sagor som kommer ut. Om plötslig och obunden kärlek, som många gånger slutar med att den nyfunne älskaren dör eller löses upp, eller med att vi i återfinner oss i matriarkatets kvinnovälde. Av osläckbar törst återkommer vampyren, för näring och sexuell extas, jagad av kristendomen och inskränkta invånare. Med högre väsen från främmande planeter som våra besegrare.


Det är en varierad samling. Vissa texter är rent trams (jag tror man kallar det humor, att lära mig uppskatta satir kan jag skjuta upp ännu en dag) medan andra erbjuder fantastikens frigörande dagdrömmerier. Vågbrytningarna, omvandlingarna och dess kalejdoskopeffekt, från en text till en annan är ofta mer fängslande än texterna i sig men det finns ögonstenar där drömmarna möter skräcken, gotikens och science fiction berättelsens världar. Jag dras framförallt till det okroppsliga, som i stunden undflyr sig alla begränsningar.


(Sphinx, 2011)

4 kommentarer :

  1. Åh, jag har också köpt den boken! Ska läsa den... snart. Den verkar innehålla många pikanta inslag.
    Jag har drabbats av en anti-recensionsåkomma, så trots att jag har några utlästa böcker och seriealbum så känner jag en stor motvilja till att recensera dem. :/ Har det hänt dig någon gång? Märker att jag inte varit inne på din blogg sen slutet av oktober, känns lite skumt, men jag ska ta igen det nu och försöka skärpa mig.

    SvaraRadera
  2. Tror du kommer att tycka om Sinnenas brunn :) Jag ska läsa om den i dagarna och ta mig tid med berättelserna, läste den alldeles för snabbt!

    Blogghumöret går upp och ner hela tiden, för de flesta. Det är egentligen rätt olustigt att redovisa allt man läser och givetvis är det inte all läsning som känns givande att skriva om. Men jag brukar komma att sakna sättet på vilket bloggen tvingar en tänka igenom boken en gång extra och övningen i att försöka uttrycka sig och fånga upp tankarna i ord. Dock har jag slutat försöka skriva om allt

    Skriv bara om de böcker du har lust med, bloggen är ju där för att tillföra något till läsningen och inte för att guilt trippa den

    SvaraRadera
  3. Oh, omläsning! Det var längesen. Har du läst om den igen? Jag har precis lyckats låna tre nya böcker så jag har inte tid att läsa den ännu..

    Tack för peppen! Jag ska försöka att skriva om alla böckerna som jag läst, men det blir lite halvdanna och mindre pretentiösa recensioner tills vidare. Det är som du säger en bra övning när man reflekterar över det lästa. Jag skriver dessutom en läsedagbok, men där skriver jag bara några rader om varje bok.

    SvaraRadera
  4. Inte hela,men ett par berättelser här och där :-) Böcker av det här formatet brukar jag läsa om ibland


    Är lite avundsjuk på er som för läsdagbok, har glömt bort de flesta böckerna jag läst

    SvaraRadera