Jacques Cazotte: Den förälskade Djävulen - ockult roman från 1772

William Beckford lät i Vathek sin mamma stå modell för bokens satanistiska häxa. I Den förälskade Djävulen visar sig Alvares älskarinna inte bara vara djävulen själv utan hon ser dessutom ut som en kamel (!). Till skillnad från det förstnämnda verket är det här en riktigt angenäm läsning som gärna hade fått fortsätta ett par sidor till, dock är kvinnoskildringen något vämjelig.


Den förälskade Djävulen inleds med att Alvare åkallar och binder en demon som sin tjänare och slav, vilken utav underordnad förälskelse till sin mästare tar avkliv från andevärlden och antar en kvinnoskepnad vid namn Biondetta, för att kunna följa honom. Efter att de flytt undan till Venedig och Alvare har funnit sig ha ömsesidiga känslor börjar det tidigare så ödmjuka regnbågsstoftet utveckla en allt mer krävande och egoistisk sida, samtidigt som hon försöker förföra och binda honom till sig utanför äktenskapet .


Historien tar vid i Italien, med början i Neapel och vidare till det mytomspunna Venedigs mörka gator. Det är ingen hemlighet vem Alvare har vid sin sida men det lämnar inte boken utan en kuslig missgynnesstämning med tillhörande känsla av det sublima. Handlingen har en genomsyrande ådra av ockultism och kabbalans mysterier. Biondetta utger sig bland annat för att vara en sylfid och lär Alvare att med hjälp av talmystiken läsa av de till synes slumpartade skeendena vid spelbordet, samtidigt som hon lockar med makt och dolda esoteriska kunskaper.


Boken omnämns för sin dubbeltydighet som den första fantastiska berättelsen och Biondetta som en föregångare till den senare Femme fatale. Bland andra tros den ha kunnat verka som inspiration till Friedrich von Schiller, Mathew Lewis och ETA Hoffman. Själva berättelsen är blott på omkring 100 sidor men följer i den här utgåvan med en utförlig introduktion av verket och ett par essäer om författarens liv, samt förklarande noter till texterna. Sidorna är illustrerade av Édouard de Beaumont.


(Malört, 2010)



Relaterade inlägg: Den döda älskarinnan Vathek

Andra som skrivit om boken: SvD

5 kommentarer :

  1. Nämen, vad intressant! Har aldrig hört talas om vare sig författaren eller boken! (eller så har jag det, typ i "De mörka labyrinterna" men glömt det). Snyggt omslag också!

    SvaraRadera
  2. Definitivt slutsåld enligt förlaget. :( Hur fick du tag på ditt ex?

    SvaraRadera
  3. Men bläh! Köpte den ifrån Kraft och Kultur (eller Lycknis rättare), men den står som slutsåld nu =/ Finns det några mindre och ämnesinriktade bokhandlar som kan tänkas ha den? Du har inte den på jobbet så du kan läsa den?

    Hade inte heller hört talas om den innan! Vilket är märkligt eftersom den verkar ha varit väldigt inflytelserik. Den har dock inte översatts till svenska tidigare...undrar vad mer det finns som man missat (vågar inte riktigt tänka på det =&)

    SvaraRadera
  4. Nämen, den ska finnas på mitt lokala bibliotek! Jag var så inställd på att jag ville köpa den att jag glömde att titta om den fanns på biblioteket, haha... ^^ men då ska jag ställa mig på kö.. Haha, nä, jag vill inte heller tänka på allt som man har missat. Just äldre gotisk litteratur tycker jag är intressant. En av dagens böcker som jag lånade var av Arthur Machen. *tips*

    SvaraRadera
  5. Jag har faktiskt inte läst något av Machen än, vilken lånade du?

    Hittade den här sidan igen som jag tror herr Fyhr tipsade om ngn gång http://www.litgothic.com/Authors/authors.html , vilken ger en del namn att pricka av (en av få gånger jag velat ha en läsplatta) Hmm. Cazotte står inte med där though

    SvaraRadera