Dan Rhodes: Klappa händer små


Jag vet inte om det var någon som egentligen såg tv-serien Pushing Daisies när den gick, men det är dit tankarna kring narrativet går när jag läser den här. Fast ni får byta ut prästkragarna mot löpsnaror och pajhuset mot ett självmordsmuseum... kanske borde jag jämföra med Lemony Snicket eller något annat på den dunklare skalan. Karaktärerna är i alla fall stilistiskt porträtterade karikatyrer i Gorey-stil, och det är en väldigt makaber och ytterst besynnerlig historia.

En av bokens förutsättningar är Pavarottis frus (efter makens likhet till Operasångaren) antagande att alla människor har en inneboende kraft av fruktan och förtvivlan inom sig, även om vissa är lyckligt ovetandes om detta. Handlingen kretsar runt fruns museum, som hon i all välmening har anrättat för att ge tillbaka de levnadströtta besökarna motivationen till att vilja leva igen. Rummen är tematiskt uppställda; ”populära metoder” är ett av de mest välbesökta. Ovetandes är hon om att effekten blivit den motsatta och att hennes chefintendent tillbringar morgnarna med att städa upp efter besökare som gömt sig kvar efter stängningsdags

 Med museet som knutpunkt vävs de inblandandes levnadsöden in så att det tillkommer flera, mindre pittoreska, historier som bryter av tidslinjen. Olycksdrabbade själar som har gett upp hoppet på ett meningsfullt liv och nu är mer av tomma skal i denna tragedikomik. Omdömesvis så älskar jag det här, men med haken att jag snabbt känner mig mättad vilket hindrar mig från att placera den bland favoriterna. Det blir ganska glatt och jag tycker alltid att den här stilen gränsar till att bli forcerad (det är inget specifikt just för den här boken). Däremot bryter den av skönt mot de andra böckerna i läshögen. Sammantaget så blir det något av ett kuriosakabinett vi rör oss igenom, där historierna studeras med varierat intresse men utställningen fortfarande är högst uppskattad.

(Basil, 2011)




Andra som läst boken: Eli läser och skriver It's a literary thing Världen enligt Audrey Fenn

6 kommentarer :

  1. Åh läste "Skeppsbrott och hundra andra berättelser om kärlek" av honom och har sedan dess haft honom på min "författare jag vill läsa mer av"-lista.

    Juste denna har jag suckat lite efter. Nu blev jag jättesugen på att beställa den nästa gång =)

    Visste inte att den fanns på svenska.

    SvaraRadera
  2. Det var inte mer än någon månad sedan den kom, så har inte funnits på svenska så länge.. :)

    "Skeppsbrott och hundra andra berättelser om kärlek" verkar häftig!

    SvaraRadera
  3. Den här verkar ju nästan obligatorisk för en sådan som mig att åtminstone kolla upp. När jag har mer tid ..

    SvaraRadera
  4. "för en sådan som mig" ? :) Kolla upp! Den är rolig ^^

    SvaraRadera
  5. "Vilket snyggt omslag!" är min första spontana tanke, men själva berättelsen verkar inte heller så tokig. :)

    SvaraRadera
  6. Omslaget ser inte exakt lika dant ut i verkligheten; handen är lite mindre och mer skuggad, förskjuten till nedre högra hörnet, medan titeln är silvrig och tar upp mer plats, inte lika klottrig bakgrund... Men tycker nog den tryckta versionen är ännu snyggare! Går väl ihop med berättelsen!!! ^_~

    SvaraRadera