Roland Topor: Hyresgästen


I sökandet efter en ny lägenhet får kontorsarbetaren Trelkovsky tag på en tvåa som blivit ledig; efter att den tidigare hyresgästen Simone Choule tagit livet av sig genom att kasta sig ut genom fönstret. Ensamheten och den stundande paranoian tar snart överhand och han börjar misstänka att grannarna är ute efter honom och vill lura på honom samma öde. Det är en inledningsvis ganska absurd historia som stegras efterhand som Trelkovsky börjar tappa förståndet allt mer.

Skitläskig. Som naglar mot en griffeltavla. Är det något som framhävs så är det allt missljud som man tvingas dela utrymme med; kranar som droppar, stolar som flyttas, vankande hyresgäster..jag blir nog så vansinnig. Protagonisten hamnar efter sin inflyttningsfest själv i oljudets epicentrum och grannarna låter inte vänta på sig med att klaga. Trelkovsky är en väldigt ängslig karaktär och rädslan för att störa grannarna förstorar upp händelserna till en ren mardröm. Vi vet att han blev utslängd ifrån sin förra lägenhet, av vilken följd utelämnas men man anar hans utsatthet i hur han nu reagerar.

I boken finns både den inledande identitetsomvälvningen, i samband med bostadsbytet, och flykten från fångenskapen som tvingas på honom av grannarna. Jag funderar på hur vanligt det är med en så uttalad hotbild som här, inom den existentiella nischen. Grannarna är inte bara jäviga nonsensfigurer utan sjukt skrämmande. I kombination med Trelkovskys tafatthet ges en väldigt obehaglig lynchnings-stämning. Polanski filmatiserade boken - 76 men tror aldrig att jag har sett den, även om det känns så efter att ha hört den nämnas otalet gånger.

(Sphinx, 2009)



Fler böcker från Sphinx: Fläcken Mitt liv i spökenas bush Slumpens spöke
Andra som skrivit om boken: Andedräkt av koppar Bernur Dagens bok SvD

8 kommentarer :

  1. Fan, den låter verkligen SKITBRA!
    Får minnas att jag läst om den, har en läshög som försummas mest för skrivande, barnjävlarna och Sons of Anarchy.

    SvaraRadera
  2. Haha! ^^ More books more books...


    http://www.youtube.com/watch?v=zKgjahj-3qg

    SvaraRadera
  3. Fantastisk bok! Jag älskar den (liksom de flesta andra utgivna böckerna från Sphinx förlag).
    Se filmen också, Polanski är väldigt trogen boken, precis som Rosemarys baby som jag också läst.

    SvaraRadera
  4. Än så länge har Sphinx aldrig gjort mig besviken :) Läser allt jag kommer över och har tid till därifrån

    Tack för tipset, ska se till att göra det. Kom att tänka på Rosemarys baby när jag läste, fast den har jag tvärtemot bara sett som film och aldrig riktigt tänkt på som bok. Får läsa någon gång

    SvaraRadera
  5. Sphinx är toppen! ^^ Övermannen, Fläcken, Hörluren och Hyresgästen är mina favoriter från Sphinx. Har påbörjat Surrealismens manifest i sommar men lagt ifrån mig på obestämd tid.

    Skumt att du kom att tänka på Rosemarys baby när du läste boken. Eller kanske att det finns en likhet med att de utspelas väldigt mycket i lägenhetsmiljö. Boken Rosemarys baby av Ira Levin rekommenderas starkt, men håll dig undan från uppföljaren som heter Rosemarys son. Jag har sällan blivit så provocerad av en dåligt skriven bok, blir fortfarande lite sur när jag tänker på den. ;)

    SvaraRadera
  6. Ja, underbar lägenhetsmiljö! (att läsa om, skulle inte vilja bo där.) Kom att tänka på filmen delikatessen med, och den franska atmosfären som var i fastigheten där, även om miljön där var skitig.

    Övermannen och Hörluren har jag fortfarande kvar, och ett par till tror jag. Älskade Burroughs Slumpens spöken, som nog är min favorit än, tillsammans med denna. Glömmer bort Mitt liv i spökenas bush som också är underbar. :)

    Haha, nu kommer jag snarare ha svårt att låta bli den! Men njae, dåliga uppföljare är inget hit

    SvaraRadera
  7. På tal om lägenhetsmiljö så är det svårt att inte nämna filmen Repulsion när vi ändå har Polanski uppe, där kan man diskutera obehaglig klaustrufobisk miljö.

    Ja! Slumpens spöke gillade jag också! :D Mitt liv i spökenas bush har jag däremot inte läst. Krångligt att de ska ha så liknande titlar. ;)

    Tsss... det är på egen risk! Kom ihåg att jag har varnat dig! :P

    SvaraRadera
  8. Tacksam miljö för att väcka obehaglig stämning, med begränsat utrymme och människor så tätt inpå, som man själv inte valt att ha där. Ändå finns det inte mycket annat val än att förr eller senare återvända dit man bor

    Har missat Repulsion, ser framemot att åtgärda den här Polanski-luckan! Återkommer (-:

    SvaraRadera