Dorothee Elmiger: Inbjudan till de våghalsiga

Dorothee Elmiger är inte mer än 26 år och detta är hennes debutroman, i samband med årets tyskspråkiga tema kommer hon att gästa Bokmässan om en månad.

Det är en väldigt vacker och poetiskt skriven kortroman, som skildrar syskonen Margarete och Fritzis dagar i den nerlagda gruvstaden de växt upp i. Efter kontinuerliga kolbränder som pågått i årtionden har platsen blivit en övergiven spökstad, där de kvarlevande sakta förtvinar. Staden och befolkningen är bara efterlämnade rester som de unga försöker mejsla ut ett liv ur. Röken skymmer solen och tiden står still.


I hoppet om att hitta en väg ut söker Margarete efter svar bland de böcker och dokument som bevarats, medan hennes syster är ute och utforskar området. Särskilt söker de efter en flod de läst ska finnas i området, som upptäckts medan landet fortfarande var outforskat men senare aldrig synts till igen. Ett utflöde som ska rädda staden och invånarna från glömskan.


De båda systrarna är de enda unga i staden och generationsklyftan skildrar två olika ståndpunkter. Där de äldre säger att staden ligger i träda för att sedan ta igen sig, men de är mer måna om att skydda sig ifrån imaginära(?) hot än att förändra något. Medan de yngre tror att de undanhålls information och dokumentationer, om omvärlden och om det förflutna. Och drömmer om att få kontakt med sina egna.


Handlingen är fragmentarisk och drömskt berättad, med insprängda litterära referenser (från böcker som jag inte har läst). Det är Margaretes rapportering som återges, så vi vet inte mer än hon förtäljer; när hon själv når fram dit, inget berättas i förväg. Således blir personerna hon möter och pratar med bara namn för läsaren, och vi är fast i samma begränsade stad omgivna av det okända. Ett utdrag från ett postapokalyptiskt samhälle, som känns mer som ett fruset ögonblick där blicken sveper ut över det sotdammiga området, än en berättelse i rörelse. På ett bra sätt, man befinner sig mitt i de öde ruinerna.


(Kabusa, 2011)



Mer tyskspråkig-litteratur på bloggen: Bläckhjärta Golem

Andra som har skrivit om boken: Böckerx3 Eli läser och skriver Svd

12 kommentarer :

  1. Den här verkar ju riktigt intressant. Jag är intresserad av det övergivna.

    SvaraRadera
  2. Är intresserad av kolbränder..nu (-:

    SvaraRadera
  3. Om man läser hela boken, slutar man då att tänka "FRITZ!!" varenda gång de nämner lille Fritzis?

    SvaraRadera
  4. Hehe, jag tyckte det var ett fint namn som passar henne bra :) En massa skarpa och oslipade kanter

    SvaraRadera
  5. Får jag plats med fler böcker på min lista över böcker som jag vill läsa? Jo, jag klämmer in den här också! Den verkar bra! :)

    SvaraRadera
  6. Du menar inte att det finns ett sätt att hålla den där listan i schack ? :) Senaste tiden har jag hållt mig till att försöka memorera att-läsa-böckerna mentalt, vilket iofs visat sig effektivt då jag glömmer bort hälften

    Det är en cool bok, är mycket förtjust i upplägget

    SvaraRadera
  7. Nä, den där "vill läsa"-listan spårade ut för flera år sen... ;) men nu ska jag försöka ta en paus från att låna böcker från biblioteket och istället ägna mig åt mina egna olästa böcker, fast "Inbjudan till de våghalsiga" vill jag trots allt gärna låna, den är ju tyskspråkig och jag har lite smått haft tyskspråkig litteratur som tema i år och missat Schweiz.

    SvaraRadera
  8. Brukar försöka följa bokmässans litteraturteman, men har ännu knappt påbörjat afrikatemat från förra året. Får se om jag kommer igång med ett tyskatema jag med :)

    SvaraRadera
  9. Hehe, jag läste bara en afrikansk bok, "Sommarsquash tokolosh!" av Rachel Zadok som jag valde för att det var en fin utsida med en älva och såpbubblor. ;) Vad har du läst som var afrikanskt? Jag har ett genuint intresse av tysk kultur och litteratur, så därför har jag nog tagit till mig temat lite extra. PS. Jag skickade in Inbjudan till de våghalsiga som inköpsförslag till mitt lokala bibliotek. ;)

    SvaraRadera
  10. Har glömt Tokolosh! Den har jag ju tänkt läsa. "Mitt liv i Spökenas Bush" från Sphinx kommer från Nigeria ;) Och har läst "Den stulna romanen" av Saadawi

    Någon särskild anledning till intresset? Har aldrig varit i tyskland, eller läst tyska, så vet knappt vad tysk kultur är :)

    SvaraRadera
  11. Just det! Sphinxboken ska ju jag läsa! :) Nån gång... ;)

    Hrm.. jag vet faktiskt inte vad som väckt mitt intresse för Tyskland, det är en oreflekterad kärleksförklaring som möjligtvis växte fram under tyskalektionerna under grundskolan och gymnasiet, hur sjukt det än låter. o.O Året efter gymnasiet så bodde jag ett år i Berlin och pluggade tyska. Nu borde jag egentligen läsa de tyskspråkiga böckerna på tyska, men det går så mycket snabbare för mig att läsa översatta böcker. Tyskan är ett svårt språk att behärska när det inte är ens modersmål, men jag läser lite noveller på tyska lite då och då. :)

    SvaraRadera
  12. Inte så konstigt då :) Hade ett tillfälligt intresse för det tyska språket när jag fann Neubauten...men insåg rätt snart att det var alldeles för meckigt för mig

    SvaraRadera