#Fail

[… ]. I det ögonblicket hade vi alla känt igen skepnaden, ansiktet och karaktärsdragen hos vår döde far – död sedan tio månader och begravd med våra egna händer! Vår far, otvivelaktigen återuppstånden och stupfull!

     Om de händelser som blev följden av vår besinningslösa flykt från den fasansfulla platsen – om utplåningen av alla mänskliga känslor i den tumultartade, vansinniga tjurrusningen uppför de fuktiga och mögliga trappstegen – hur vi halkade, föll, trampade ner varandra och klättrade på varandras ryggar – hur ljusen slocknade och de yngsta krossades under fötterna på sina starkare bröder eller kastades baklänges mot en säker död av en moders fäktande armar – allt detta äger jag inte mod att dröja vid. Min mor, min äldsta bror, min syster och jag undkom; de andra blev kvar där nere, för att förgås av sina skador eller av ren fasa – några måhända i lågorna. För inom en timme hade vi fyra , som raskt samlade ihop de pengar och juveler som vi ägde, och de kläder vi orkade bära, satt eld på huset och flydde i ljuset av dess lågor upp bland kullarna.


- ur En bottenlös grav av Ambrose Bierce i samlingen Halpin Fraysers död och andra berättelser


10 kommentarer :

  1. Oookej, vilket laskgit citat!
    Dock gor det mig bara sugen pa att lasa boken!

    SvaraRadera
  2. haha, återuppstånden och stupfull!!
    Vilket citat alltså.

    SvaraRadera
  3. Hmm, verkar inte helt fel. Gillade särskilt det där med mödrarna som slängde sina barn bakom sig...

    SvaraRadera
  4. Det är en störtskön samling, åtminstone så långt jag kommit. Man har samlat de texter man funnit fångar upp författarskapet bäst så tonen och kvalitén i berättelserna varierar, this being one of the sillier ones ^_^ (borde troligen se över min humor... :D)

    SvaraRadera
  5. Hmm, jag tyckte nog att det var mer roligt än läskigt jag med=)

    SvaraRadera
  6. ^___^

    Påminner mig om när Arriaga pratade om den svarta humorn i En svag doft av död på bokmässan för något år sedan. Som exempel citerade han ett stycke där byborna burit hem ett lik, läkaren hade slut på konserveringsmedel så för att bevara liket sprang byborna hem och rotade igenom huset efter alkohol som de kunde injicera...det blev väldans tyst i publiken och alla tittade på honom som om han var helt mental

    SvaraRadera
  7. Emma;
    haha, skön snubbe. Det är ju precis så humor är som allra mest hysteriskt skrattframkallande; när de balanserar på gränsen till det sorgliga och hemska, eller sker i anslutning till desamma.
    Det är nåt skaparna bakom tex sopranos och deadwood behärskat, mitt i allt brutalt och inte alls förskönande våld dyker med jämna mellanrum scener upp som är fantastiskt roliga!

    SvaraRadera
  8. Heh! Jag köpte den för ett tag sedan. Får se när jag ska hinna läsa den, det där låter ju lockande.

    SvaraRadera
  9. Fan, den måste jag läsa. Vill jag minnas att jag publicerat ett par Bierce-noveller i urgamla Eskapix;-)

    SvaraRadera
  10. Stewe: Bra beskrivning :) Och jag måste se till att se de där två serierna. Tycker det ger en skön frithetsingivelse med reaktioner som inte är så framforcerade och inlärda, mer avslappnad humor. Försöker komma på andra saker jag tycker är roligt men de går inge bra.. ^^

    Maria: Trevlig läsning, den är bra! :)

    Eskapix: haha! Är det ännu fler nummer jag inte har blir jag lack XP Har inte mina här så jag kan kolla :D

    SvaraRadera