KG Johansson: Frukost i skymningen

Jag känner viss sorg över att ha läst ut den här med. Nog för att Johansson har skrivit fler böcker, och jag brukar inte ha några problem med ungdomsböcker men jag vet inte om jag vågar läsa dem, av rädsla att bli besviken.


Som i Googolplex har vi här ännu en science fiction roman, men här mer av en cyberpunk dystopi. Året är 2068. Varje samhällsmedborgare är förpliktigat ansluten till nätet, vilket erbjuder ett VR-lager ovanpå verkligheten; putsar till skavankerna och sänder ut direktanpassad reklam, sköter bevakning via gps-navigering och ständig uppkoppling. Samhällets utstötta, de som gått under jorden och slängt sin nätutrustning ses som utraderade zombies.


En nerbruten försäkringsagent som för tankarna till Deckard i Blade Runner, Frank Dripple, blir skickad till Luleå för att utreda en anmälan från Selena Rashi, vars hus just har brunnit ner och som utan ersättning skulle bli fullkomligt utelämnad...


Jäklarns vad jag tycker om texturen i bokens komprimerade meningar, och kan medge att jag trivs väldigt bra bland både handling och tankegångar och bara mysryser boken igenom. Schakt som de mellan Zombisarna och nätfolket krokar sig verkligen fast på mig, lite som när man hinner i fatt ett kli som krupit igenom hela kroppen på en.


Jakobsons Vännerna jag läste för ett tag sedan intar emellanåt ett liknande perspektiv mot utvecklingen som internet och övervakningen för oss emot. Våra livsprioriteringar, där livet passerar framför datorn eller tvskärmen och folk inte kan skilja på skådespelare och riktiga människor, eller orkar bemöda sig med att tänka för sig själva, är väl minst sagt ur kurs redan nu och även vår andlighet har blivit något av en konsumtionsvara. Bland mina tankegångar i det här hörnet brukar jag också återkomma till Thomas Popco om masskonsumtion och marknadsteori.

Wela 2009

176 sidor


Första meningen: Slutet av Augusti.



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar