Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren: Cirkeln

Cirkeln får mig framförallt att tänka på Disneys mangaserie W.I.T.C.H . med sina fem elementarhäxor, var och en från sin egna nisch i skolhierarkin; där vardagsproblematiken kompliceras med de utvalda tjejernas nya krafter och förmågor. Samtidigt som de träder in i en tidigare saknad gemenskap på en skola med allierade hjälpare, såväl som motståndare som vill likvidera dem.


Protagonisterna i Cirkeln är de flesta nerbrutna och utstötta karaktärer, bosatta i Engelfors där de går första ring på gymnasiet. Tjejerna är utvalda och jagas av onda krafter; boken börjar med en elev som hittas död på en av skolans toaletter, det är innan de har blivit samlade och deras magiska krafter har just börjat visa sig. Tonåringarna slås senare ihop till en enad front mot ensamheten och tilltrasslade relationer, och mot angripande demoner.


Vad jag kan sakna i boken är flickornas individualitet. Efter att ha läst ut boken är det enda jag minns att Ida är hästtjej och att Linnéa lyssnar på Dir En Grey, i övrigt vet jag inte alls vad flickorna tycker om och inte tycker om och vad de hade för intressen, medan deras socialt påtvingade epitet och rolltilldelning befäst flera gånger (man märker dock en tydlig förändring efterhand som tjejerna utvecklas och får starkare självförtroende, och de inpräntade rollerna börjar blekna bort). När jag läser får jag annars samma behagliga myskänsla som jag fick utav att läsa Turtschaninoffs Underfors, men där hade karaktärerna lite mer gnista i sig och nu saknar jag att få lära känna flickorna på riktigt. Desto mer gillar jag deras familjer, den där känslan av att komma hem till sina kompisars föräldrar och upptäcka hur annorlunda allting är är något jag minns.


Boken gick otroligt fort att läsa. Jag tycker verkligen om den och kontrasterna mellan vardagsproblematik och demonfightande, och alla nördiga kopplingar till tv-serierna från skoltiden det för med sig. Samtidigt som den här första volymen känns mycket som en inledning och presentation över de utvalda vilket gör mig otålig på att få vara med när handlingen drar igång på riktigt.

Rabén&Sjögren 2011

Del 1 av 3, fortsätter med Eld 2012, Nyckeln 2013

516 sidor

Första meningen: Hon väntar på ett svar men Elias vet inte vad han ska säga.



3 kommentarer :

  1. Du kan nog ha rätt i att man inte får lära känna huvudpersonerna särskilt väl. Jag längtar dock, precis som du, efter fortsättningen.

    SvaraRadera
  2. Är grymt nyfiken på den boken. Finns ju knappast en enda bokblogg som inte nämner den.

    Dumt att jag är så dålig på att köpa inbundna böcker, pocket är min grej. Hoppas det inte dröjer för länge tills den finns som pocket.

    // Miriam
    http://schitzo-cookie.blogspot.com/

    SvaraRadera
  3. Börjar med bli mer och mer av en pocketmänniska, inbundet tar så mycket plats. Det dröjer ett år till fortsättningen kommer så du tjänar säkert som väntar, då hinner den inte blekna bort lika mycket emellan

    SvaraRadera