Aengeln Englund: Gainea

My God, Why have you forsaken me..


Utifrån en dröm och längtan efter liv skapar Un sig själv och världen, Gainea. I sin dröm fick hon en klar bild över det paradis hon ville skapa, men inga tecken på hur hon skulle gå till väga. För att nå sitt mål skapar hon sju furim som ska hjälpa henne leda de kommande människorna och lära dem leva efter drömmen.


Allt liv skapas utifrån Un själv; hon återfår energin hon skapat dem med när de dör, tillsammans med livserfarenheterna de hunnit samla på sig. Utifrån denna urenergi, eller imatan som den kallas , utstrålas också magi över världen som människorna sedan lär sig dra nytta av. Skapelsen utvecklas väl inte helt enligt planerna. Som exempel skapades ett hundratal troll för att befolka de norra och kyligare delarna av landet, men vilka i brist på föda snart sökte sig söderut mot städerna.Folkets lidande blir ett ofrånkomligt faktum.


Boken är Englunds debutroman och utgiven på det egna förlaget Aengeln. Det är ännu en existentiell idéroman jag läser och en bra sådan, som närmar sig esoterismen får man väl säg i blandningen av magi och kristendom i en utopisk strävan, med tro på livet som en universalsjäl. Jag tycker högfantasy är rätt tråkigt, så onekligen fanns det partier jag gillade bättre än andra. Som de när villkoren för världen sätts upp, speciellt glad blev jag av att få återkomma till ursprungspunkten och den fördjupade förståelse som ges längre fram. Så början och slutet.. drömmen och mysteriet bakom fastnade jag i, men kanske inte så mycket vandringen däremellan; hade gärna blivit undanmanövrerad från de mer klassiska elementen. Hursomhelst hoppas jag på att fortsättningen blir av, och inte låter vänta för länge på sig.

Aengeln 2011

Serie: Gainea (del 1)

282 sidor

Första meningen: Mörkret bredde ut sig över Tomheten.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar