Sjón: Skymningsinferno

Historien, med utgångspunkt ifrån den självlärde vetenskapsmannen Jón Guðmundssons levnadsöde, utspelar sig på Island i början av 1600-talet. En övergångsperiod i ett gytter av de hedniska och kristna världsåskådningarna under reformationen.


Jónas Pálmason sitter ensam på en strand och talar med en skärsnäppa om vägen som lett fram till hans undergång. Nu fredlös, anklagad för att ha spridit svartkonst. Sedan dagen han först lärde sig läsa, ur farfaderns bok av läkaren och alkemisten Paracelsus, har upptäckarivern tagit över, och tillsammans med den den strävan efter att få reda på sanningen bakom gudsplanen som har lett honom till fördärvet. Tragedin av hans landsmän som vänt sig emot honom och hans familj när han vägrat följa deras girighet och falskspel.


Det är den femte boken av författaren som har givits ut på svenska. Sjón verkar annars vara mest känd för sina låttexter till sångerskan Björk och librettot till Dancer in the Dark. Den inledande delen gav mig ståpäls, det är en underbar bok skriven på väldigt poetisk prosa. Med passager som för tankarna tillbaka till de äldre Isländska folksagorna, män som klyvs mitt itu så tarmarna ramlar ur och gengångare som bedriver jäkelskap. Invävda mellan kapitlena finns lexikaliska noteringar från Jónas upptäckter och iakttagelser, om djurarter, botanik och vetenskapliga rön. Stundvis riktigt rolig. Boken är vackert skriven så in i och njutningsfullaste läsningen på länge, orden bara flödar igenom en.


Alfabeta 2011
Originalets titel: Rökkurbýsnir (2008)
Översättning: Anna Gunnarsdotter Grönberg
233 sidor

Första meningen: Jag var på väg hem från jakt.

5 kommentarer :

  1. Den här blev jag sugen på, förutom snorri har jag inte läst någon isländsk författare tror jag.
    Men det är ju ett av mina drömresmål.

    SvaraRadera
  2. Vi skulle resa dit ihop Stewe!
    Jag skrev ju på Fiktiviteter att jag gärna lagt beslag på både titel och omslag för egen del. Nu blir jag ännu mer intresserad..

    SvaraRadera
  3. Skulle vilja läsa eran resedagbok sedan :)

    Riktigt snygg, "elementi di anatomica fisiologica applicata alle belle art figurative" heter illustrationen

    http://www.nlm.nih.gov/dreamanatomy/da_gallery.html för den och ett par till anatomiska

    Läs den! Ni får inte göra annat än att tycka om den

    SvaraRadera
  4. E-J;
    Ska rannsaka biblioteket i veckorna.
    Om jag ber dom köpa in den så är den väl "för smal" för deras sortiment som vanligt...

    Pål;
    haha, ja en islandstripp hade varit skojigt, kolla in en och annan Jökel och åka en sån där löjlig liten hobitthäst=)
    Håller med - Titeln är verkligen avundsvärd.

    SvaraRadera
  5. Blasch, dumma inköpspolicies. Men det ska förhoppningsvis inte vara några problem att övertala dem om den här :) Kollade biblioteket här och de har alla hans tidigare, denna är kanske för ny än

    SvaraRadera