Shirley Jackson: The Haunting of Hill House

På svenska har boken getts ut under titeln Hemsökelsen. En professor har bjudit in tre gäster att bo med honom i det övergivna huset på kullen som han har hittat, i avsikt att studera eventuella paranormala event. Det utmärkande för Jacksons historia är det subtila stämningsskapandet, sättet hon manipulerar läsaren på. Det var primärt vad jag fastnade för i We have always lived in the castle med, men finner det påtagligare här där handlingen är tätare.


Egentligen är det inte en bok där det händer speciellt mycket, men en perfekt spökhistoria. Små detaljer i beskrivningarna och bokens dialoger som ger en oklar bild av skeendet som utspelar sig, samtidigt som berättelsen ter sig väldigt enkel på ytan. Frågeställningen kring hur karaktärernas egenskaper påverkar berättelsen är nog den mest lockande, i kombination med husets potentiella inflytande på gästerna (om där nu ens finns ett hus), men man kan också fråga sig vad professorns egentliga motiv är. Möjligheterna att förklara händelserna på är många.


Det är kusligt att tänka på vad som ligger bakom händelserna. Annika Johansson tar i boken Mörkrets mästare upp begreppen instängdhet och utestängdhet i sin presentation av Shirley Jackson. Här hamnar fokuset på Eleanors tidigare ensamhet och rollspelet i det nya huset; där hon blir insläppt. Slutscenen är en jag bär med mig, tillsammans med spökerierna och visionerna som återkommer i medvetandet. Snarare än de vassa kanterna i We have always lived in the castle så ger den en dov känsla av att befinna sig på tröskeln mellan det kroppsliga och dårskap, med spöken som vill in.


Buccaneer (?)
Originalets titel: The Haunting of Hill House (1959)
174 sidor

Första meningen: NO live organism can continue for long to exist sanely under conditions of absolute reality; even larks and katydids are supposed, by some, to dream.


Fler som har skrivit om boken: Bokmasken Glory Box Looking for Mr. Goodbook

5 kommentarer :

  1. En sådan där bok som jag tänkt i många år att jag borde läsa. Har inte läst ett skvatt av Jackson.

    SvaraRadera
  2. The Lottery borde väl kick-starta dig om du inte läst den. Gillar nog den bättre än böckerna tror jag, fast det är svårt att ställa dem emot varandra de har alla sin charm och ton. Vill definitivt fortsätta läsa mer av henne

    http://www.jeanloupbenet.com/lottery.pdf

    SvaraRadera
  3. Emma-Johanna - Mm, det är ju det som är så fantastiskt med henne, att man kan tolka och tolka i det oändliga, samtidigt som berättelserna känns så helgjutna.

    Pål - Då är det hög tid.
    Jag älskar ju (som sagt på bloggen) The Haunting of Hill House och We Have Always ... Har Soluret hemma på lån just nu!

    SvaraRadera
  4. Jag blev sugen på att läsa den. Fast jag skulle helst läsa på svenska just nu. Vi får väl se...

    Jag ÄLSKAR verkligen den där fågelboken. Jag kunde inte hålla mig från att klicka hem en till.

    SvaraRadera
  5. Tackar för tipset på Soluret Sara, det har inte slagit mig att söka efter den på svenska :) Verkar slutsåld på engelska så söker mig till antikvariaten

    Boktokig: Jag har med beställt den nu, bortförklarade det med att nyttoböcker knappast kan räknas till den övriga bokkonsumtionen :) Ska bli kul att sitta med den

    SvaraRadera