John Ajvide Lindqvist: Låt de gamla drömmarna dö

Titeln är tagen ifrån Morrisseys text ”Let the right one in, let the old dreams die…”, efter uppföljningsnovellen till Låt den rätte komma in som är med i samlingen. Texterna är hämtade ifrån olika tidpunkter och sammanhang, de flesta publicerade sedan tidigare. Bland annat finns novellen Tindalos med, som ursprungligen skrevs för Dagens Nyheter, och boken inleds med Sommarprogrammet i P1 från 2006.


Jag har ännu inte hunnit läsa fler böcker än Lilla Stjärna och onekligen är jag mer intresserad utav Ajvide Lindqvists böcker än vad jag är av Ajvide Lindqvist, som jag tycker tar upp för stor plats i den här samlingen. Om det varit en favoritförfattare hade jag förmodligen älskat den, men just nu blir jag inte överdrivet entusiastisk (det kanske kommer?). Det är dock inte utan att jag konstaterat att han gör sig väldigt bra i novellform, så om inte annat blev jag bara mer nyfiken på hans tidigare berättelser i Pappersväggar.


Novelldelen är inte utan höjdpunkter, jag tycker om de flesta. Min favorit är den inte fullt så begripliga cirkelberättelsen Känner du Rudi Schmerz, för dess introverta och osammanhängande logik. Författarens första fullföljda berättelse enligt inledningen. Där finns någon bra artikel bland extramaterialet men de flesta faller rätt platt. På botten ligger Reuter & Skoog sketcherna …Jag hade klarat mig bättre med endast noveller i.



Ordfront 2011
364 sidor

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar