Nostalgiutmaning

Cicci startar en nostalgi-utmaning i år som jag planerar att haka på. En ypperlig chans att komma igång och läsa om sina gamla favoriter.


Mina fyra böcker som jag tänkte försöka väva in i årets läsning är


  • Enders Spel, Orson Scott Card
  • Isis - hotad planet, Monica Hughes
  • Titus tronföljaren, Mervyn Peake
  • Liftarens guide till galaxen, Douglas Adams


Hyfsat säkra kort allihop och njae, det är väl inga direkt svåråtkomliga favoriter jag har, men har länge velat återbesöka dessa. Isis påbörjade jag nog under mellanstadiet, de andra minns jag från högstadiets läsning och är starkt förankrade med den tiden. Liftarens Guide kan ha kommit in något senare. Förutom just den allra första boken i Liftaren.. så har jag inte läst någon av dem mer än en gång, fast jag vet att jag älskade dem den gången.

9 kommentarer :

  1. Vad kul, jag skall ocksa vara med i den! det skall bli jattekul att lasa lite gamla favoriter!

    SvaraRadera
  2. Det ska bli kul och spännande att se vilka böcker du väljer! :)

    Hoppas fler går med, tror jag kan bli påmind om många bra gamla läsningar i den här utmaningen

    SvaraRadera
  3. Ah, känns som rätt tid för det. Allt är liksom blekt och lite urvattnad. Själv läser jag om Books of Blood vol. 1-3 (läste de andra delarna i fjol)
    trots att jag har böcker som verkar skitbra liggande på hög.

    SvaraRadera
  4. Hejsan!

    Har du författarna till de fyra titlarna du valt? Skall bli roligt att sammanställa och se vad vi väljer för böcker. Själv sneglar jag på Jackie Collins, men är tveksam till om jag kommer att uppskatta det lika mycket som när jag var tonåring. ;-)

    SvaraRadera
  5. @Ss: Man borde onekligen ta sig mer tid för sina favoriter, jag gör det allt för sällan.

    Books of blood har jag länge velat läsa :) Har börjat uppskatta noveller mer och mer på sista tiden så det börjar bli dags. Endast läst Abarat och Thief of always av Barker än så länge *fegis*

    @Cicci: Jag uppdaterar så författarna kommer med, ser framemot att få se vilka böcker ni andra väljer :) Hehe do it! Jag har missat henne ^^ Det är inte så många boktitlar jag minns från när jag var yngre, men där finns säkert en hel del som jag idag skulle ställt mig mer tveksam till om jag kom över dem

    SvaraRadera
  6. E-J;
    jag vågar gissa på att du kommer att älska det. En del av novellerna är riktigt råa, nåt av det mest förvridna man läst. men samlingarna visar också barkers abstrakta och humoristiska sida - en favorit är The Yattering and Jack- som handlar om en demon som fått i uppdrag att göra en kolugn engelsman sinnessjuk men diverse spratt. Skitkul helt enkelt=)

    SvaraRadera
  7. Jag tror du har rätt :) Den låter bra! Är svag för "vridna" berättelser, som är lite ut och in..

    Jag antecknar den, så når jag kanske fram dit till sommaren eller så ^_^

    SvaraRadera
  8. Vilken trevlig utmaning! Nu är jag med i så många utmaningar redan, men jag sparar denna till lite senare i vår och ser om jag känner mig inspirerad. :)

    SvaraRadera
  9. Detta blir min andra utmaning för året, tror jag nöjer mig så :) Är rätt odisciplinerad med dem, vill fortfarande ägna största utrymmet åt fri läsning

    Kom med efter att de andra börjar bli avklarade vetja! Fyra böcker är ju inte mer än en bok i kvartalet..dessutom så vill jag se vilka du väljer ^^

    SvaraRadera