Fredrik Lindblom: Röd skymning

Förlagstexten: Röd skymning är ett svenskt illustrerat fantasyäventyr som handlar om ära och kamratskap, mod och högmod. Det är berättelsen om flickan som förlorade allt i lågorna, men som reste sig ur askan - redo att slå tillbaka mot dem som en gång fällde hennes närmaste till marken.


Det är den första boken ifrån det nystartade förlaget Ascentoria, med samma namn som världen boken utspelar sig i. Förlaget ämnar satsa på kvalitativa utgivningar, i format av det exklusivare slaget.


Föräldralösa Theresa blir omhändertagen av generalen Premanos. Under uppväxten tränar hon otåligt till soldat, med målet att få hämnd på sin familjs avrättare till slut, och utmärker sig snart bland de andra eleverna. Samtidigt som hennes första strid bryter ett världskrig ut som kommer att sätta hennes moral och förmågor på prov.


Det är ingen unik start och jag hade inledningsvis svårt för karaktärerna som till en början känns ganska präktiga, i snäva schabloner. Inget ovanligt problem, jag brukar föredra att läsa crossgenrer som urban/dark -fantasy framför denna klassiska stilen mycket för att de ruggar upp den där friktionslösa ytan. Men det är en historia som växer efterhand som handlingen går mot en mer gråskalig ton, där allt inte längre är enbart svart och vitt. Boken är koncentrerad och utvecklar sig snabbt. Jag föll snart in i den och slutet gillar jag riktigt mycket. På det hela taget så tycker jag om boken, den har en intressant historia som är lätt att tycka om och många tjusiga illustrationer som går väl ihop med texten.



Ascentoria 2011
457 sidor

Första meningen: Bortom horisonten steg en mörk och kraftig rök mot skyn.

4 kommentarer :

  1. Tänkte bara höra mig för hur det går med Johan Theorins trilogi? :)

    SvaraRadera
  2. Långsamt! Dessvärre, har inte hunnit komma igång än =/ Har en hög recex att plöja igenom först men böckerna ligger i bokhyllan och väntar

    Hur långt efter ligger jag ? :) Får börja spurta snart så jag hinner ikapp er andra

    SvaraRadera
  3. Den här har jag också tänkt läsa, måste bara bli klar med några brådskande recex först. Men den är ju väldigt snygg den här boken, så inte konstigt at man blir sugen på att läsa.

    SvaraRadera
  4. Stressar på med läsningen jag med, årets nya bokhög växte snabbt!

    Röd skymning lägger inte beslag på så mycket lästid skönt nog, du läser den förmodligen på en dag eller två :)

    SvaraRadera