Boktradition 2011-01-01

From his earliest years Cincinnatus, by some strange and happy chance comprehending his danger, carefully managed to conceal a certain peculiarity. He was impervious to the rays of others, and therefore produced when off his guard a bizarre impression, as of a lone dark obstacle in this world of souls transparent to one another; he learned however to feign translucence, employing a complex system of optical illusions, as it were—but he had only to forget himself, to allow a momentary lapse in self control, in the manipulation of cunningly illuminated facets and angles at which he turned his soul, and immediately there was alarm. In the midst of the excitement of a game his coevals would suddenly forsake him, as if they sensed that lucid gaze and the azure of his temples were but a crafty deception and that actually Cincinnatus was opaque.


Årets första bok blir Nabokovs Invitation to a Beheading; som för med sig en viss känsla av déjà vu relaterat till The Tartar Steppe, en av förra årets första. Antar att det är en bra månad för mentala fängelser nu. På sätt och vis vill jag bryta mina läsvanor det här året för att komma ur den där känslan av att sitta fast i en loop, för att kunna uttyda någon form av framåtskridande process när det är slut. Fast det känns på många sätt likvärdigt med att läsa böcker som är sheit, så är osäker på vad jag skulle få ut utav det. Det vore förstås en förändring bara att se till att blogga om böckerna jag avslutar. Den här lär i alla fall bli årets första stora favorit.

2 kommentarer :

  1. Hmm, jag har bara läst Lolita av "Nabbe", men kanske en författare att fördjupa sig i under året... Annars kan jag rekommendera att ta dig an Fågeln som Vrider upp världen - den var lika bra som ryktet säger.

    Gott nytt år mvh s.

    SvaraRadera
  2. Jag har för mig att Lolita var bra, men åt det tråkiga hållet...ev. blev den bortglömd efter att hon stack med någon annan gubbe och blev aldrig utläst.

    Vet inte hur hans andra böcker ser ut, men denna är inte alls lik, närmare Kafka. Rekommenderar den though :)

    I will låna fågeln! Den verkar inte ens finnas på skolan längre, så det är nog dags att ta första steget in på stadsbiblioteket och skaffa ett lånekort. Den ska vara med i årets nya bokhög, den med bara höjdarböcker i :)

    Gott nytt år!

    SvaraRadera