PÅ SPÅRET: 2 500 frågor till hemmakupén


När det kommer till frågesport på tv så är QI den enda serien jag följer. Just På spåret har aldrig fångat mitt intresse eftersom jag är urusel på geografi och platser, och i spel som Trivial Pursuit matchar mina popcornskunskaper sällan allmänbildningsfrågorna som är med. Så beträffande kunskapsfrågor är mitt intresse väldigt varierat. Spelvis så var jag väldigt förtjust i Backpacker som barn, vilket gjort att jag kan en massa onödiga sakfrågor i stil med ”Vad är är en vojlock", vilket brukar kunna rädda mig till viss del.


På spåret: 2500 frågor till hemmakupén är en robust och snygg bok med tyngd i, som jag har suttit och lekt med i dagarna. 2500 frågor - uppdelade i sju ämneskategorier - med A,B,C, D alternativ. Den digitala spelenheten som medföljer och sitter fast i boken väljer slumpvis ut frågor och visar sen om man har gissat rätt eller fel, tillsammans med det korrekta svaret. Den håller även reda på hur många frågor man svarat på och hur stor andel rätt man har haft, vilket gör boken väldigt beroendeframkallande och rolig att slå sig ner med.


Där finns även möjlighet att ställa in två spelare, alternativt om man delar upp sig i två lag. Speciellt tycker jag om att resultaten lagras tills man nollställer enheten för en ny omgång, vilket gör det möjligt att spela över längre perioder så man hinner beta av alla frågor i ordning med om man nu skulle vilja göra det...fast jag saknar möjligheten att kunna välja en bestämd kategori att slumpa frågorna ifrån (dock finns möjligheten att välja ut frågorna manuellt) .


Är man flera personer så verkar det både smidigare och trevligare med klassiska frågekort, och ett bräde om man nödvändigtvis ska föra poäng. Men jag gillar att sitta med denna hemma, vilket till stor del är räknarens förtjänst, som registrerar statistiken och gör att jag slipper bläddra fram de rätta svaren. Förstås gillar jag också själva frågorna, och att de är varierade så jag åtminstone klarar hålla mig kring 50% korrekta svar.

Det är en utmärkt frågebok att ha i bokhyllan, både till utseende och innehåll.



Max Ström 2010
304 sidor

4 kommentarer :

  1. Haha, och på spåret är enda frågesportsprogrammet jag följer slaviskt=)
    Är ganska kass på geografi, de första åren klarade jag nog inte en fråga men det har blivit bättre på senare år även om det fortfarande är väldigt ojämnt beroende på platser och kategorier.
    I årets premiärprogram norpade jag två tiopoängare (malmö, las vegas) medan jag i andra programmet klarade två frågor - av alltihop.

    SvaraRadera
  2. Det låter faktiskt inte så kul... ^_^

    Jag behöver ha en viss grund av kunnande att utgå ifrån för att kunna uppfatta och ta in ny information, det är helkört i det där programmet :D

    Men det gäller att vara envis förstås, kul när man lyckas :)

    SvaraRadera
  3. Så länge man slipper sportfrågorna, så...

    (Hittade hit via Library Thing - fantastiskt, en bokbloggare från samma stad som jag...)

    SvaraRadera
  4. Sportfrågor är nog det starkaste skälet till att jag velat kunna välja kategori på den där mackapären i boken, de är inte bara omöjligt svåra utan oerhört tradiga med

    Vad kul att du hittade hit o hälsa! :) Har förvånats ibland att vi inte är fler, med biblioteksutbildningen vi har här..

    SvaraRadera