Lewis Carroll: Sylvie och Bruno


Sylvie och Bruno är något av en litterär katastrof och har aldrig nått några större framgångar. Det är en ihop tvingad stitchling till bok, med lapparna genomsyrade av Carrolls familjära genialitet. Där handlingen har en funktion ungefär som frigolit, tämligen ointressant och utan något vidare syfte annat än att stötta de spridda idéerna, och ljuspunkterna av vad som närmast kan liknas vid essäer. Om inte texten, så tror jag åtminstone att de flesta kommer uppskatta bilderna som finns med.


Boken utspelar sig i tre olika världar, eller stadier. Protagonisten, som befinner sig i viktorianska England, reser till sin vän får att vila upp sig. Under vistelsen får han stundvisa förnimmelser av Fairyland, där han får träffa och umgås med vännerna Sylvie och Bruno. Det händer även att han faller in i en form av trans där hans medvetande förflyttar honom till de båda barnens upp och nervända verklighet i Outland.


Själv tycker jag fasligt mycket om den. Jag har kommit fram till att jag nog inte är något vidare handlingsdriven när jag läser böcker i regel, och den här innehåller de flesta av mina favoritelement i högkoncentrerad form. Carroll vill väldigt mycket med boken och strävar här efter att skapa något av ett universellt allkonstverk. Resultatet blir ett myller med totalt nonsens, poesi, ordlekar, logik, och djupgående filosofi kring moral och normer. I en röra som gör en alldeles salig. Det är ett experimentellt och väldigt pedantiskt verk som motarbetar alla förväntningar på en strukturell uppläggning.


Samtidigt som jag gillar de där hackiga glimtarna av handling är det inte utan en viss retning att vara fast i tråk-England större delen av boken när Outland finns på andra sidan. Skulle inte vilja ändra ett uns, men visst hade det varit toppen om han återkommit hit i en mer regelrätt roman också.


Vertigo Förlag 2010
Sylvie and Bruno, Sylvie and Bruno Concluded (1889, 1893)
Illustratör: Harry Furniss
Översättare: Christian Ekvall
456 sidor

2 kommentarer :

  1. Å vad fin blogg du har! Hur gammal är du? Kika gärna in på våran blogg och spana in vår julkalender!

    SvaraRadera
  2. Tack, detsamma! Vilka fina bokbilder ni har med i inläggen :) Ska titta in mer på eran senare och läsa den där följe-historien jag såg

    Jag är 26 år.

    SvaraRadera