Klassiska seriealbum: Frankenstein



Frankenstein är först ut i Argassos utgivning av serien Klassiska seriealbum, med serier i lättläst stil tänkta att väcka ett vidare intresse för böckerna de baseras på. Nästa album återberättar Macbeth och kommer ut till våren.


Jag har skrivit om boken tidigare, och dess handlingen är väl mer än familjär för de flesta. Albumet följer troget romanen, har samma kapitelindelning, och behåller dess gotiska, lite torra, stil. Det känns väldigt pedagogiskt, med betoning på bokens frågeställningar som lyfts fram, kring etik och vetenskap, människans agerande. På bekostnad av stämningen kan jag tycka, men gör det lättare att följa upp med diskussioner kring innehållet och jag gillade att återkomma till berättelsen i den här versionen.


Den färgrika, något överkolorerade, stilen som jag kan ha svårt för fungerar bättre för mig här eftersom den går väl ihop med upplägget. Själva bilderna hamnar dock något i bakgrunden och känns lite tråkiga (fast så befinner jag mig utanför målgruppen också). Allra bäst gillar jag eftertexterna om Mary Shelley, Frankensteins födelse och hur boken har levt vidare, som tillsammans med prologen placerar verket i sitt sammanhang. Något som jag skulle vilja ha i alla böcker jag läser.



Argasso 2010

Classical Comics: Frankenstein (2008)

141 sidor

7 kommentarer :

  1. Ah, jag gillar riktigt snygga serieversioner, man kan fa en helt annan sysn pa historien and den som man tanker sig sjalv nar man laser den sjalv

    SvaraRadera
  2. Urk, får mig att tänka på Illustrerade Klassiker som jag några gånger gick i klinch med som serietörstande gli. Känns just som sånt här är Pedagogisk -upptäck originalet- och inte har så mycket annan energi bakom.

    SvaraRadera
  3. @Emma: Jag tror inte jag har läst så många seriefierade böcker så vet inte riktigt vad jag tycker. Skönt på såvis att de går snabbare att läsa om, och snygga serier är ju alltid snygga serier. Frågan är hur nödvändigt det är, fortfarande blir det roligare med berättelser man inte kan handlingen på i förtur :) ..och jag skulle inte vilja läsa serierna innan boken

    @Stewe: Ja, denna är liter så. Helt okej att friska upp minnet med, fast inte så medryckande. Har inte läst Illustrerade klassiker så vet inte hur illa de är :)

    SvaraRadera
  4. Jag var rätt förtjust i illustrerade klassiker, det beror nog lite på i vilken ålder man läser dem och vad som finns för alternativ. Men jag är lite misstänksam mot den här typen av serier. Såhär i efterhand ser jag hur trötta seriefieringarna av klassikerna var, och jag tycker väl den här verkar vara sådär... Det kan också ha motsatt verkan. Jag hade t ex läst tom sawyer/sett den på film så många gånger i taffliga varianter att det tog lång tid innan jag tog mig an originalet. Frankenstein har man hört så mycket om så att den känns sliten redan innan. Har aldrig ens försökt läsa boken.

    SvaraRadera
  5. Näh det blir lite poänglöst, har alltid svårt för att läsa böcker jag sett på film först och serier fungerar väl på samma sätt, vill göra historien till min egen innan jag tar del av andras tolkningar.

    Den fungerar bra om man ska "studera" boken

    SvaraRadera
  6. Googlade precis runt lite på serieklassikerna eftersom jag själv håller på och skriver ett inlägg om dem - och så råkade jag hamna här, i en blogg jag just börjat följa på Bloglovin ska nämnas ;) Kul sammanträffande.

    SvaraRadera
  7. Vad roligt, du är mer än välkommen! Hoppas du får ut något av behållning här :)

    SvaraRadera