Söndagsenkät från Bokbabbel, D.2

enkäten från Bokbabbel

26. Favoritkokbok?
Hemkunskap 6-9

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
En riktig människa av Gunilla Gerland

28. Favoritlässnacks?
Jelly Beans förstås, eller lakritsmix

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Missar nästan alltid hypen..

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Håller ingen koll på dem. De flesta bokbloggarna jag läser brukar jag däremot vara rätt överens med. Även om jag har egna preferenser jag fastnar för så brukar omdömet som helhet vara ungefär detsamma

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Att jag förmodligen borde vänta att par dagar med att skriva om en dålig bok, tills jag är mindre grinig.. mitt intresse för att kommentera en bok brukar dock gå över om jag inte gör det direkt

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Tyska

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Jurtjyrkogården, vilket förmodligen hade mer med min ålder att göra än själva boken…och det att jag då inte hunnit komma över filmen än

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Kan inte komma på någon, så säkert har jag lyckats undgå dem

35. Favoritpoet?
När jag väl har tålamod att ge mig in på poesi så brukar jag hitta dikter jag fastnar för rätt lätt, men har inte läst tillräckligt mycket för att ha någon enskild favorit

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
0-10, eller mer om det är kursrelaterat. Mindre nu när lånetiden kortats ner

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
En eller två böcker per tillfälle

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Fuchsia i Gormenghast, men har inte läst alla böckerna där

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Euchrid i And the Ass Saw the Angel. Kanske inte så skurkig just men tyckte namnen gick bra ihop..

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
En pocketbok som jag vet kommer att vara väldigt bra, som tål distraktioner och stökig omgivning

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Säkert minst fem år…

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Iliaden var nog den senaste

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Dammtussar, disk, annat jag behöver få gjort, kylskåpet som låter, adaptrar som tjuter, folk som går i korridoren, pratar, äter, bilar som kör förbi, grannar &c &c. Mina hörlurar är det bästa köp jag gjort..

44. Bästa filmatisering av bok?
Det händer inte så ofta att jag både har läst boken och sett filmen. Måste vara Blade Runner väl? (ej läst)

45. Sämsta filmatisering av bok?
Bläckhjärta klarade jag inte av mer än kanske en kvart av. Guldkompassen minns jag med som riktigt usel

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Gills nätbokhandel så säkert 1500-2000 inför någon terminsstart

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Skummar sällan texten, men brukar bläddra igenom för att uppskatta hur boken är uppbyggd, kapitellängd och liknande

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Att jag lagt ifrån mig den och glömt bort den

49. Har du dina böcker organiserade?
Jag har dem mer eller mindre kategoriserade på Librarything. I bokhyllan finns ingen ordning, mer än att jag vill ha dem i samma höjd, och pocketarna har fått sina egna hyllor nu att stapla sig i. Där finns inte utrymme för någon vettig sortering

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Behålla. Det finns såklart böcker som jag mer än gärna blir av med, fast jag vill inte ge bort böcker som är urusla ..då ger jag hellre bort de som är bra. Får väl donera de andra till någon loppis eller nåt

51. Finns det böcker du undviker?
Deckare, självbiografier

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Brukar bli rätt irriterad av böcker jag inte gillar

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Någon torr klassiker säkert, eller en väldigt hypad.

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Minns inte, förtränga dem..

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
När böckerna jag köpt visar sig vara bra. Eller när jag hittar en ny favorit i bokhyllan som har blivit stående riktigt länge

5 kommentarer :

  1. Exorcisten hade nog blivit min "bästa filmatisering", en rulle som faktiskt utklassar boken.

    SvaraRadera
  2. Skulle man kunna säg att de gjorde det bättre förr? ^_^
    Där borde finnas en del som man inte riktigt tänker på att det finns en bok bakom

    SvaraRadera
  3. Ah, Fuchsia från Gormenghast. Fina böcker det där. Och visst är Fuchsia en intressant person. En av de där Peakepersonerna som man tycker är galen och lite crazy men så blottar Peake plötsligt allvaret och sorgen hos henne och så fastnar skrattet i halsen.

    SvaraRadera
  4. Ja :) Har inte läst den sedan högstadiet. Har för mig jag fastnade för att hon var så självgående och sysselsatte sig själv, satte upp sina egna regler som världen fick rätta sig efter

    SvaraRadera
  5. egensinnig var nog ordet...

    SvaraRadera