Boktradition 2010-11-27


Exempel på textrader som gör att böckerna tar något längre tid att läsa än vad de borde;

Sputnikälskling s. 9
"Första gången Sumire träffade Myu pratade hon med henne om Jack Kerouacs romaner. På den tiden var hon helt uppslukad av Kerouacs romanvärld. Hon bytte regelbundet litterär idol, och just då var det den något »förlegade« Kerouac som gällde."

Där jag inser att jag fick hem Big Sur för bara någon vecka sedan, som står ännu inplastad i bokhyllan, och leds in på ett 223 sidigt sidospår som tvärt hindrar mig från att läsa vidare tills det är uppklarat

(...i samma veva noteras att Dharmadårarna och Järnvägen Jorden INTE står på samma ställe, ett nu åtgärdat misstag)

10 kommentarer :

  1. åh, fan. Verkar som redaktören inte gjort sitt jobb där..

    SvaraRadera
  2. Syftade mest på att de inte fanns i min bokhylla.. O=)

    SvaraRadera
  3. Jaha, jag trodde du menade att Kerouac nämns tre gånger i tre meningar efter varandra. Eh... Nu ser jag vad du menar. Varför kan man inte läsa innantill ordentligt...

    SvaraRadera
  4. Hänger väl på hur osammanhängande skribenten (jag) formulerar sig... ;)

    Overkillen på Kerouac kändes mest elakt :p då det ingav känslan av att det var väsentligt för mig att ha läst böckerna...vilket jag inte har gjort tidigare, inte en endaste en

    SvaraRadera
  5. Äh, har märkt att folk är slarviga på att läsa inlägg på forum och liknande. Jag är väl inget undantag förmodar jag. Jag har inte heller läst Kerouac.

    SvaraRadera
  6. Jag tror internet kommer leda till att alla har utvecklat adhd om ett årtionde eller två. Fast jag vet aldrig hur andra läser det jag skriver, så det blir lite på chans gällande om det är begripligt eller ej

    Omvägen via hans författarskap verkar mer än lovligt värt besväret (...lite tidigt att yttra sig om saken efter endast 20 sidor kanske)

    SvaraRadera
  7. Jag har läst På Drift men blev inte imponerad, Kerouac och beatniksen var säkerligen en välbehövlig injektion för förändring i dåtidens kulturklimat men få håller stilen. Som med Lundell -som snodde kerouacs stil rakt av i jack- blir det lite för mycket manlig ångest, brinnande konstnärssjäl i vin och haschdimma.
    Tycker Murukami är lite pladdrig, ibland funkar det väldigt bra men för det mesta inte.

    SvaraRadera
  8. Har i stort sett inte läst något alls av beatnikarna. När jag läste Slumpens spöke av Burroughs i höstas dog jag dock lite så bra den var (något tveksam till om det räknas som en bok iofs, mer en essä/novell kanske). Har drunknat lite i Big Sur, fast det har inte hänt så mycket än..mest skog och skönaste ödsligheten

    Hehe, Murakami blir lite övertydlig emellanåt kanske.. :)

    SvaraRadera
  9. Fast Burruoghs och Kerouac är väsensskilda. Jag har länge tänkt läsa mer av Burroughs men inte kommit mig för. Boken som du läste och recenserade här verkade t ex riktigt bra. Kan inte minnas att jag någonsin de senaste tio åren känt att jag borde komma mig för att läsa Kerouac.

    SvaraRadera
  10. "Kan inte minnas att jag någonsin de senaste tio åren känt att jag borde komma mig för att läsa Kerouac. "

    Förstår inte hur du gör, jag vill typ läsa allt som finns.. :)

    SvaraRadera