Nancy Peña: Katten och kimonon









Jag skulle ju bunkra upp med skräckmanga den här hösten, men så påmindes jag om alla andra serier som jag ännu inte har läst och bokhögen har växt med en massa album. De är varken japanska eller särskilt skräckiga (fast lika bra ändå).

Katten och kimonon fångar dock den traditionella, japanska, sagostilen på ett väldigt vackert vis. Stiligt tecknad i starka kontraster av svart och vitt, med alldeles den rätta berättartonen.

En katt har rymt ur väven på kimonon sidenvävaren gjort åt spinneri- ägarens dotter, och har styrt kosan till England. Historien utspelar sig under 1800-talet och tar sig in i den litterära sfären, på kattens gåtfulla irrfärder. Vit katt, svart katt och cheshirekatt. Det är en lurig katt.

Serieromanen har en atmosfär och stil jag fastnar väldigt lätt i. Det blir en härlig mix när båtturen går till västerlandet. Öst skiftar till väst och berättandet till dialoger, och så avbrott för en Laterna magica –show som bryter av. Det är drömskt, märkligt och skarpt, med de där underbara skarvarna i som jag älskar så. Den sköna känslan man får sätter sig i hela kroppen. Flott! och så artistiskt sammansatt att jag bara kommer fortsätta bläddra om. Inte ens är lönt att ställa in den i bokhyllan.


Kolik Förlag 2010
Le Chat du kimono (2007)
Översättare: Oskar Sjölander
105 sidor

3 kommentarer :

  1. Det ser väldigt trevligt ut. Ska se till att läsa när jag får tag i den. kolik förlag verkar ha rätta inställningen till serier.

    SvaraRadera
  2. Jag börjar väl ana det med ...ska komma ihåg att läsa fler därifrån :) Jag tror denna och Mara från Ulthar är de enda jag läst

    SvaraRadera
  3. Sa vackra bilder, den maste jag leta efter!

    SvaraRadera