Maria Turtschaninoff: Underfors

Underfors är en väldigt skön storstads fantasy, med nordisk sagomytologi, troll och älvofolk. Mina tankar går envist tillbaka till Trollsommar-filmen …framförallt scenen där de sitter runt bordet inne i grottan och käkar maskar. Även om trollen här är betydligt modernare, och trollgrottan ett helt rike.


Staden ligger som det låter belägen under Helsingfors. Hit har skogsväsena tagit sin tillflykt efterhand som de blivit bortkörda av människorna ovan jord. Trollen var de sista som flyttade in och de är inte särskilt bra på att ta direktiv och leva under auktoriteten av en annan härskare, som den som styr här nere.


Historien blir en quest i ungdomsjakten efter plats och identitet i livet. Vi möter två väldigt häftiga karaktärer, de där nischade personerna på skolgården. Den starka enstöringen Alva, som helst håller sig för sig själv, medan hon fokuserar på att försöka minnas sin bakgrund. Och den blyge Joel som förälskat sig i henne, utövare av den hissnande sporten parkour.


Jag är trött på amerikanska böcker nu. Sådär så att bara språket gör mig less, även när det är en bra bok jag får tag på. Så det här var en otroligt charmig och uppfriskande bok att slå sig ner med, med en handling som lyckas hålla mig kvar båda under jord och ute på de lappländska fjällen.


Jag riktigt fastnar för de finlandssvenska orden i texten, de blir så bra med atmosfären och jag myser mest hela tiden . Speciellt med den härliga sagosfären till som håller berättelsen så skönt traditionsenlig.



Söderströms 2010
341 sidor
Författarblogg: turtschaninoff.blogspot.com/

Första meningen (Prolog): för så många hundra år sedan att ingen längre kan räkna dem levde ett fredligt folk i en gyllene öken i den trakt där dadlar växer.

2 kommentarer :

  1. Den här låter originell och spännande! tack för tipset, jag har inte hört talas om den förut.

    SvaraRadera
  2. Det är en jättetrevlig ungdomsbok. Jag gillar verkligen de här fantasy i närmiljö -böckerna, de är flera gånger charmigare. Så den rekommenderar jag att du tittar på :)

    SvaraRadera