Locke & Key: Welcome To Lovecraft


Jag har inte kommit mig för att läsa något av Joe Hill tidigare. Heart-Shaped Box har stått i bokhyllan sedan en tidigare bokrea, så Locke&Key gav mig en bra påminnelse om att se till och läsa den. Fast nu vill jag förstås hellre läsa uppföljningen på den här serien..


Första albumet, Welcome To Lovecraft (där Lovecraft utgör namnet på staden serien utspelar sig i), får en våldsam start. Familjen Locke har precis flyttat in i faderns gamla barndomshem Keyhouse, där de försöker bryta upp med det gamla och starta ett nytt liv efter ett brutalt mord som ägt rum i deras tidigare hem.


Huset familjen kommer till är hemsökt och döljer dessutom en hemlighet. Dolda dörrar som var och en leder till olika förmågor för den som träder igenom, öppna för den som har den rätta nyckeln.


Seriens talande karaktärsporträtt är främst vad som binder mig till den. Illustrationerna fick jag vänja mig vid, de är egentligen för uppstädade och färgmättade. De tar däremot in en del poäng i sammansättningen, vinklarna och detaljerna i bilderna, klippen mellan sekvenserna i nu- och dåtid.


Jag är kluven, det är svårt att skaffa sig ett ordentligt omdöme efter att bara ha läst det inledande albumet. Inte helt såld än med andra ord, fast jag hoppas att det blir bättre efterhand som handlingen fortskrider. Hursomhelst är fortsättningen beställd.


IDW Publishing (2008)
Joe Hill - Gabriel Rodriguez
152 sidor

5 kommentarer :

  1. Illustrationerna ser ju ganska maintreamaktiga ut för att vara en serie med så tydliga indiedrag. Lite för "fina" illustrationer, liksom.

    Men det låter intressant, det här. Jag kommer garanterat hålla utkik efter din recension av nästa del så jag vet om det är något jag själv ska satsa på.

    SvaraRadera
  2. Jag blir misstänksam när Lovecraft används såhär. Överhuvudtaget när han används eller nämns i ett verk. Fast jag kanske inte ska vara så hård. Jag gillade t ex Svenska kulter och Mara från Ulthar. Fast den förre kunde gott ha skrivit bort lovecraftreferenserna medan den senare i alla fall använde sig av hans Drömvärld från exempelvis "Sökandet efter det drömda Kadath".

    SvaraRadera
  3. Jo, bilderna känns mainstream. Jag känner mig rätt förvirrad över den här kan jag ju säg, varav jag heller inte riktigt vill ge upp den än. Jag associerar dem till en långt yngre ålder, vilket jag inte får ihop med den stundvisa brutaliteten...

    Det är många element som känns alldeles för lättillgängliga, medan det finns andra jag gillar...fast det kanske mest är jag som verkligen vill tycka om serien (..en hemsökt herrgård kan man väl aldrig ogilla??)

    Att använda Lovecraft i undertiteln känns lite billigt, ja...

    SvaraRadera
  4. Jag har precis läst de tre första samlingarna. Gillar de skarpt allihopa. Hoppas att snubbarna jobbar hårt på fjärde installationen, och snabbt!
    Ska som du också försöka mig på att skriva lite, då om de tre första samlingarna av Locke & Key. Får se vad det blir, kommer nog upp inom kort. Man har ju många böcker som ska recenseras. Läser mer än man orkar skriva.

    SvaraRadera
  5. Jag har hunnit med den andra också nu. Gillar de twistade grejerna, som huvudnyckeln, men är inte så förtjust i tecknarstilen.

    Fast jag kommer att gå vidare till trean med så småningom. Visst är det jobbigt att behöva vänta på fortsättningarna, och det blir dyrt om man istället ska vänta och köpa alla i ett svep i efterhand..och så länge man måste vänta i så fall. Decisions decisions ...

    Ska hålla utkik efter dina recensioner :)

    SvaraRadera