Junji Ito: Uzumaki D.2

Historien om den utdömda kuststaden Kurôzu-cho börjar allt mer dra ihop sig. Efter att inledningsvis få fortsätta följa Kirie ett par kapitel börjar episoderna cirkla in allt mer på stadens förbannelse. Spiralernas influenser drabbar inte längre endast personerna i Kiries närhet utan hela staden har blivit en enda stor ofrånkomlig mardröm.

Första bokens kusliga skildringar av spiralernas uppdykande övergår till en mer klaustrofobisk miljö där galenskapen har tagit över.

Jag är hemskt förtjust i den successiva stegringen genom berättelserna. Den krypande terrorn i första boken, som keramikkärlen med de instängda själarna i och fingertopparnas ofrånkomliga spiraler, tills nu ett mer uttalat hot där invånarnas besatthet kommit att åsidosätta deras moral och börjar spela dem emot varandra . Naturlagarna har lösts upp och man känner verkligen hur atmosfären tätnar när spiralen stärker sitt grepp.

Jag tycker upplösningen är helt fantastisk, och bilderna är förstås fortsatt lika snygga även i den här delen.

Tar gärna emot tips på fler grymma skräckmangor som, liksom den här, inte är på så många böcker. Hideshi Hino's blir nog nästa som jag kommer att tittar närmare på. Jag är såklart väldigt ivrig på att läsa Ito’s andra serier med.


Ordfront 2010
314 sidor

13 kommentarer :

  1. En av mina favoritmangor överhuvudtaget är Berserk av Kentaro Miura. Det kan väl närmast beskrivas som skräckfantasy som lyckas med konststycket att förena något som bäst beskrivs som blodbad med god personskildring och en förmåga att bygga en kuslig stämning som är mycket bra. Men döm själv. Det är rätt många volymer men finns utlagd på nätet här

    http://www.thespectrum.net/manga_scans/berserk/

    Själv är jag dock så förtjust i serien att jag inte bara kan läsa den på nätet utan även köper den.

    SvaraRadera
  2. Coolt, var det den som stod i bokhyllan?..eller det kanske var någon annan. Måste träna upp min supersyn tror jag så att jag kan urskilja titlar bättre... :)

    Tack, ska absolut titta på den! Får se hur långt jag orkar läsa. Jag köper nästan aldrig manga längre för jag klarar aldrig av att fullända dem, ofullbordade serier retar jag mig mest på

    SvaraRadera
  3. Det var nog lament of the lamb du såg. En vemodig minimalistisk vampyrhistoria. Minimalistisk på så sätt att det handlar om människor som måste suga blod men inte har konstiga krafter eller så...

    Spectrum nexus har lagt ut ett antal manga som man kan läsa över nätet. Kan rekommenderat Battleangel Alita och Blade of the Immortal.

    SvaraRadera
  4. Och jag som inte ens är klar med Elfquest albumen än...

    Blade gillar jag, men har bara läst de första kapitlena när den var med i Manga Mania.. antar att den blev för obehaglig för att ha med efter ett tag =/

    SvaraRadera
  5. Åh, jag rekommenderar verkligen att du fortsätter med Blade. En liknande kombination av intressant personskildring, bra dialoger, intressant berättelse och blodbad. Kommer ihåg en Bladebok som nästan bara handlade om att komma förbi en vägtull genom något slags list. Jag tror inte ett svärdshugg utväxlades.

    SvaraRadera
  6. Uzumaki är nåt av det mer skrämmande jag läst i serieväg som vuxen, blev rekommenderad den för några år sen av store kultskräckförfattarn CJ Håkanssson. Jag blev inte besviken.
    Kan rekommendera Itos andra serie Gyo som är ännu kortare, bara två pockets. En mörk och stinkande (!) historia som innehåller en extraserie kallad The Enigma of Amigara Fault som är grymt läskig.

    SvaraRadera
  7. Ingen berättelse är fullbordad utan ett blodbad >) Får göra någon form av överslagsberäkningen på det här, vilket lästempo jag behöver hålla för att hinna ifatt utgivningen och hur lång tid det kommer att ta

    Gyo måste jag allt se till att inskaffa! Tack för tipset Sundin, två böcker känns hanterbart och jag slipper investera en mindre livstid i dem :) Stinkande och läskigt låter alldeles utmärkt

    Uzumaki är underbar, fast hoppas förstås hitta ännu bättre nu när jag har läst ut den

    Jämrans vad jag fick lust att läsa serier nu

    SvaraRadera
  8. Inte så farligt trist ändå att läsa framför datorn om man har musik på. Nu kommer jag aldrig väck

    SvaraRadera
  9. Åh, Elf Quest! Nostalgi! Gud, vad jag älskade dem som tonåring!

    Tänkte också tipsa om Gyo men såg att någon hade hunnit före. :) (Den är dock inte lika vass som Uzumaki tycker jag, men helt klart oförglömlig på sitt eget lilla vis ...)

    SvaraRadera
  10. Jag var också riktigt förälskad i ElfQuest och är väl det fortfarande, men har aldrig kommit längre än första serien.

    Har något album i bokhyllan som utspelar sig i rymden (?) och försöker läsa mig fram dit för att se hur det gick till, såklart måste jag läsa alla serierna på vägen dit med... :)

    Pål har tidigare tipsat om att albumen finns att läsa online http://www.elfquest.com/gallery/OnlineComics3.html

    Gyo ska bli väldigt spännande att läsa när jag får fatt på den :)

    SvaraRadera
  11. De sista jag läste var The Hidden Years och Rogue's Challenge. Sedan kände jag mig ganska mätt. Är det där den första serien slutar eller finns det fler?

    Rymden alltså, haha!

    SvaraRadera