Bengt Ankarloo: Helvetet

Jag tycker alltid det är lika kul när böckerna jag läser sammanfaller med varandra. Att se samband ger mig en illusion av att jag faktiskt skulle ta in och lära mig något av allt jag läser trots allt, och i saklig takt kanske även bli lite bildad.

Den här boken, Helvetet: Döden och de eviga straffen i Västerlandets kristna tradition, som jag har läst under sommaren visade sig gå väldigt bra ihop med De döda fruktar födelsen, där jag kunde uppskatta igenkänningen av de strukturella skikten och resonemangen kring vad som försiggår på andra sidan.

Som titeln säger så tar boken upp det kristna helvetet och hur uppfattningarna därom har sett ut och förändrats under tiderna. Frågorna kring själens odödlighet diskuteras med början hos kyrkofäderna och den förnuftsbaserade trial- and-error -metodiken som uppstod. Där man lade till och drog ifrån lite som man ville för att få en rättvis och logisk bild att förhålla sig till. Här kretsar diskussionerna mycket kring helvetesgapets placering och skärseldens vara eller icke vara, helvetesstraffen och förstås möjligheterna till botgöring. Vidare till Dantes Inferno, högmedeltiden och fram till sekulariseringen.

Bestridande synsätt får också utrymme, dessa hade jag gärna läst mer om. Bemötandet av folktron, kättarna, och senare, filosofernas och vetenskapsmännens tolkningar. Förutom en utförlig historia/religionslektion kring ett spännande ämne finns det i boken även massor av snygga bilder.

Möjligtvis är boken lite för övergripande för mig som bara lustläser, jag själv blir som mest engagerad när den stannar upp i detaljer eller tar med någon kringliggande teori eller synsätt som viker av från det linjära historieplanet. Jag gillar anekdoter och hörsägen, och läser hellre mycket om en grej än lite om mycket. Om som exempel medtagna berättelser från bybor som kommit i kontakt med gengångare, eller spekulationerna kring vulkanernas egenskaper som helvetesportaler(gillar konkret tänkande) och visionerna kring vad som händer själarna efter döden. Men jag uppskattar samtidigt det idéhistoriska planet som uppstår när man kan följa hur trosföreställningarna anpassas efter samhällsutvecklingen. Boken är i alla fall väldigt intressant och får en bara att vilja läsa ännu mer om ämnet.


Historiska Media 2003
305 sidor

2 kommentarer :

  1. Den där läste jag för några år sedan, bra bok. Jag har ett par andra böcker om helvetet och dess historia men det kanske inte kommer som någon överraskning ... ;)

    SvaraRadera
  2. ^__^

    Du borde skriva en essä-samling med!!! :D

    SvaraRadera